У монтажній “Чорнобиля”
Ігор Малишевський
Більше десятка помітних фільмів принесла тривала творча співдружність передчасно померлого кінорежисера заслуженого діяча мистецтв УРСР Володимира Микитовича Шевченка з письменником і кінодраматургом Ігорем Малишевським. Серед них – кінотрилогія «Радянська Україна. Роки боротьби і перемог», відзначена Державною премією УРСР імені Т.Г.Шевченка, «Битва за Київ», художній фільм кіностудії імені Олександра Довженка «Контрудар» та інші. Останнім у списку спільних праць став документальний фільм «Чорнобиль. Хроніка тяжких тижнів», про який не раз писала наша газета.
Подаємо розділ з повісті-спогаду І.Малишевського «Володимир Шевченко. Останній фільм і все життя», яка повністю друкуватиметься у вересневому номері журналу «Вітчизна».
Нас нерідко запитували на різних прес-конференціях (і на чорнобильській теж), знаючи про тривалий творчий симбіоз: як ми працюємо? Адже кожен має свою професію, свій досвід, темперамент, свій погляд на речі, зрештою – свій смак. Люди є люди.
Володя не раз одбувався жартом перед нашим братом журналістом:
– Якщо не помітили на екрані, де режисер, а де автор, – усе гаразд.
Підготовленіші, з кіносвіту, розпочинали кінознавчі просторікування – щось про евристику, творчу лабораторію, специфіку кінообразу й кіносприймання. Володя, хитрувато кривлячись, на те відказував, поскубуючи вуса:
– Я, даруйте, селянин, ваших штучок не навчений.
А мав два червоні дипломи – сільгоспакадемії та ВДІКу хитрун…
Коли треба, згадував, що до кінематографа працював головним агрономом цілинного радгоспу на Алтаї, це і наклало серйозний відбиток на характер і поведінку. І якщо йому докорялося, що нє можна так гибіти в монтажній – дні й ночі, він незмінно відповідав:
– Старик, – так він здавна мене кликав, – я ж із селян, у мене – міцний корінь.
Ну, а все-таки, якщо серйозно? Як ми працювали?
…Початок минулорічного [1986 р.] вересня. Субота.
Увесь вечір і половину ночі у монтажній копирсаємося в коробках з чорнобильським матеріалом. Головна Шевченкова знахідка цього дня – у фонограмі. Він збирається покласти на епізоди, де люди працюють в особливо небезпечних умовах, а в інших місцях змішати з музикою клацання маленького, з сигаретну пачку, лічильника радіоактивного випромінення.
– Але де почати?! – Лейтмотив фонограми? Голос радіації? – відгукуюсь од сусіднього монтажного столу.
Володя схоплюється з металевого стільчика:
– О, фраза є! Голос радіації! Не забудь.
Він знову ганяє магнітну із записом, уперед – назад. Перевіряє себе. Мікшером виводить до гуркоту зловісний сигнал небезпеки, який у натуральному лічильнику звучить тихим стрекотом. А я тимчасом кручу на іншому столі випадково знайдений на полиці план. Біля дороги – звичайна в’їзна стела, обкладена керамічною плиткою. Угорі – ядро атома в орбітах електронів, літери «АЕС» і, теж-таки з плитки, побажання шоферам: «Щасливої дороги!» План прохідний, з так званих адресних, знімаються про всяк випадок. Що ж у ньому не дає мені спокою годину поспіль?
Ага! Нарешті!..
– Дубль є? – питаю у Володі.
– Навіщо? Знято цілком пристойно, без дубля.
– Чорно-білий контратип заівтра зробити можеш?
– Тільки для вас, маестро.., – посмішка ворушить вуса, але я бачу, як Володі зле. Знову температура. Градусник, щоб дружина не бачила (вона працює над своїм кінороликом у монтажній навпроти, через коридор і часто заходить до нас), – він пожбурив з четвертого поверху у двір. Не буду, певно, забивати йому голову:
– Завтра побачиш.
Не перший день думаю про дві речі в драматургії «Чорнобиля» – початок і фінал. До того ж частину матеріалу в кольоровому фільмі – так склалися виробничі обставини – знято чорно-білим. Як це виправдати? За яким принципом одне в кольорі, інше «че-бе»? А зараз, нарешті, в потомленій голові зблиснув опорний композиційний удар початку – отой не існуючий поки що контратип з прохідного кольорового кадру. А так. І тільки так!
Після довгого – в кольорі – в’їзду в тридцятикілометрову зону даємо контратипований план стели. А потім, уже без кольору, – зруйнований реактор. За ним усе зображення чорно-біле. Логічно?
Принцип, здається, є. Хроніка перших тижнів у фільмі буде чорно-біла. Кольору нашої тривоги і печалі.
Педаллю зупиняю стіл і на якомусь аркушику записую останню фразу – вона потім так і ляже у фільм.
Словесний супровід для придорожньої стели складу пізніше, уже плентаючись глупої ночі додому:
«У простому й звичному побажанні при дорозі з тої зловісної ночі квітня – гіркий присмак біди».
Під ранок, за машинкою, прийде й фінал: ота сама стела «Щасливої дороги!» – у кольорі. На ній остання репліка, якій чимало підтекстів дає те, що попереду побачив глядач протягом години екрана:
«Так, багато ще попереду. І потрібно буде чимало продуманості, мужності, відваги, аби повернути простому й буденному побажанню при дорозі його первісний смисл».
Узавтра, коли принесу на студію приготовлене за рештки ночі, Володя збагне все з порога:
– Нема проблем, змонтую.
А втім, ми давно вже навчилися розуміти один одного з півслова.
Але в ту попередню ніч він ще не відпускатиме мене з монтажної:
– Таємниця за таємницю. У мене теж є один план… – він відшукав на полиці рулончик плівки і вже включає стіл. – Подумай, старик.
– Уже нічим, Володю.
То був шматок плівки, пробитий компостером відділу технічного контролю, як брак. За ВТКівськими канонами – у кошик, змити на срібло. Бо в різних місцях плану, знятого з вертольота над четвертим реактором, спалахують невеличкі білі плями – «засвітки».
На тьмяному, крихітному, як у прадавнього телевізора марки КВН, екранчику монтажного столу їх важко розгледіти.
От би великий, у проекції… та куди там – ніч.
– Щось тут є… – Володя зупиняє рух плівки стоп-кадрами. Раз. Другий. – Але що – ніяк не збагну. І куди?
Це залишив свій слід радіоактивний потік, який прострелив плівку, кінокамеру, вертоліт. А отже, й тіла пілотів, й тих, хто знімав… [1]
Роздивляємося план. Сантиметр за сантиметром. До безкінця.
Рішення нема.
Третя година ночі. Володя залишається в монтажній до ранку. Він примушує себе працювати, якщо температура менше 38-ми. Я додому, до машинки.
– Кинь у підкірку, – втомлено каже Володя на прощання.
Це наш давній робочий шифр, потомлений мозок відмовляється працювати: у підкірку, нехай вариться.
А таки зварилося! Під самий ранок з суботи на неділю. Над машинкою. Коли вже треба бігти в монтажну до Володі (вихідних на монтажі він не визнавав).
План «задихав» – є точне місце в композиції, є слова:
«Це не брак. Це – зримий лик радіації. Вдивіться».
А перед тим… перед тим… Дати початок драматургії фонограми! Тривожне клацання лічильника. Точно!
Усі три елементи – зображення, слово, звук – зіллються нарешті в ударне для емоційного ладу фільму місце. Воно буде дороге і Володі, й мені:
«Найлютіший ворог, який навіть за сталевою бронею зашкалював стрілки приладів і, невидимий, вершив у тілі людини свою злу роботу, – радіація.
У неї нема ні запаху, ні кольору – тільки голос. Ось він».
У залі – на всіх переглядах перевіряли – від нього стає моторошно. Радіація в реальності.
Зловісне, невмолимо битиме й битиме чергами лічильник Гейгера.
(У сьогорічному квітні, напередодні річниці чорнобильського лиха, я подивлюся італійську відеокасету про Чорнобиль. Кадри з голосом і зримим ликом радіації взято повністю з Шевченкового фільму, навіть без перемонтажу. Втім, загалом майже весь хронікальний компонент італійського відеофільму запозичено з нашої чорнобильської картини, звісно, без посилання…).
Отак і працювали завжди.
Кадр за кадром.
Вузлик за вузликом.
До титру «кінець».
В.Шевченко у Чорнобилі. Фото А.Смородинова
На екранах України, 1987 р., 11.07, № 28 (1490).
[1] Звичайно, засвітки на плівці утворилися не від прострілу гама-променів, а від частинок радіоактивного пилу, який осів на плівці. І, звичайно, на всьому іншому, що було в Чорнобилі, в тому числі і на легенях операторів фільму.