Поняття правоутворення
Шестопалова Л. М.
Правоутворення – найбільш широка категорія, яка охоплює виникнення і буття права, його упорядкування і розвиток у різних аспектах і напрямах.
Правоутворення – процес виникнення і становлення права.
Зміст правоутворення – всі форми та засоби виникнення, розвитку і зміни права:
– його зовнішнє відображення в юридичних письмових документах:
– нормативних актах;
– угодах;
– судових прецедентах;
– існування у вигляді неінституціональних форм:
– правосвідомість;
– правові принципи;
– правові теорії;
– правові концепції;
– конкретні правовідносини тощо;
– процеси виникнення юридичних моделей поведінки та їх фактичної реалізації.
Основи (підгрунтя) розуміння сутності правоутворення:
– концепція спільності та відмінності права і закону (право може існувати і поза своєю інституційною формою (законодавством) як справедливий масштаб (міра) свободи (рівності та справедливості), що відображується в правових принципах, суб’єктивних правах, конкретних правовідносинах тощо);
– теорії правової держави і громадянського суспільства (громадянське суспільство має домінантне значення – спільність рівних, вільних і незалежних осіб, які є щодо громадянами держави);
– принцип поділу влади (розподіл правових форм діяльності держави або форм здійснення державної влади стосовно формування і забезпечення реалізації права між органами держави та за участю громадянського суспільства).
Роль держави у формуванні громадянського суспільства:
– дослідження сукупності правових дій громадян;
– узагальнення масових видів правової поведінки та правової взаємодії членів громадянського суспільства;
– систематизація переважної правової поведінки та формулювання права на неї у формалізованих, загальнообов’язкових правилах поведінки, (в системі нормативно-правових актів);
– забезпечення реалізації юридичних приписів усіма громадянами шляхом примусу та здійснення інших форм державного впливу;
– охорону формалізованих державою правових норм від порушень.
Структура та зміст державного правоутворення:
– представницькі органи – формування за своїм розсудом правил поведінки у формі законів, які регламентують найважливіші аспекти всіх видів суспільних відносин;
– виконавчі органи – самостійно утворюють норми права в основному у сфері відомчої діяльності;
– судова влада – утворення права шляхом переходу від конкретних актів до загальних настанов (розв’язання конкретних правових ситуацій на основі відповідної норми права, а якщо такої немає, – в порядку судового прецеденту).
Етапи правоутворення :
1) формування нових суспільних відносин та їх стихійне самоврегулювання на основі існуючих соціальних норм і правосвідомості учасників цих відносин на підставі:
соціальні норми (звичаї, мораль, корпоративні норми), що, з точки зору їх учасників, найефективніше врегульовують ці відносини;
уявлення учасників відносин про доцільне і справедливе їх врегулювання;
2) узагальнення державою існуючої практики самоврегулювання цих відносин, їх коригування і доповнення або формулювання нових правил поведінки та їх відображення у нормативно-правових актах (законах, постановах тощо);
3) втілення закріплених у нормативно-правових актах упорядкованих, стабільних і захищених державою правил поведінки в конкретні суспільні відносини.
Рівні правоутворення:
а) гносеологічний (пізнавальний) – відображує процес виникнення і становлення права у формі правосвідомості;
б) матеріальний – право формується у вигляді конкретних правовідносин (правового зв’язку суб’єктивних прав і обов’язків), що зі сфери можливого перетворюються на реальність шляхом правомірної поведінки;
в) інституціональний – право існує як системи правових норм.
Правотворчість – лише етап (рівень або форма) правоутворення.