Місце і роль держави
в політичній системі суспільства
Шестопалова Л. М.
Властивості держави, що зумовлюють її провідне місце у політичній системі суспільства:
а) володіє суверенною владою як суб’єкт, що уособлює суверенітет народу і суверенітет нації, а також є результатом реалізованого народом права на самовизначення;
б) виступає офіційним представником усього народу;
в) забезпечує і захищає права своїх громадян, а також інших осіб, які на законних підставах перебувають на її території;
г) здатна задовольняти загальнолюдські потреби, виконувати соціальну та інші функції;
г) має спеціальний апарат управління і примусу, який забезпечує виконання державних функцій;
д) може встановлювати загальнообов’язкові правила поведінки і за їх допомогою регулювати суспільні відносини.
Роль держави:
– визначає перелік суб’єктів, які наділяються правом брати участь в управлінні справами суспільства, тобто визначає перелік матеріальних елементів політичної системи суспільства;
– визначає конкретні повноваження кожного з матеріальних елементів політичної системи у сфері політичних відносин;
– контролює, координує і припиняє діяльність будь-яких суб’єктів політики.
Методи здійснення влади державою:
– примус
– переконання;
– заохочення.
Види діяльності держави:
– керує і спрямовує діяльність інших суб’єктів політичної системи в тому обсязі, який, з її токи зору, необхідний для вирішення загальносоціальних завдань (закріплення в нормативних актах прав і обов’язків інших суб’єктів політичної системи, сприяння розвитку демократичних суспільних відносин, забезпечення обов’язкового дотримання всіма учасниками суспільних відносин вимог закону, інших правових актів);
– здійснює облік і контроль за діяльністю об’єднань громадян;
– передбачає відповідальність як організацій, так і індивідів за порушення законодавства;
– надає можливість і заохочує громадян та їх об’єднання брати участь у державних справах, вирішувати найважливіші загальносуспільні проблеми.
Співвідношення держави та громадянського суспільства:
а) держава сприяє створенню громадянського суспільства і вбачає своїм призначенням служіння такому суспільству;
б) держава забезпечує рівні для всіх можливості у сферах життєдіяльності людей, базуючись на принципі соціальної справедливості;
в) держава чітко окреслює межі свого втручання у справи людини та суспільства.
Соціально-політичні статуси людини:
– особистість;
– громадянин.
Люди – суб’єкти й об’єкти владних (управлінських) відносин у суспільстві.
Суверенність – ознака влади, тобто повна самостійність, незалежність влади від будь-якої іншої.
Воля як складова влади – здатність до вибору відповідного рішення і концентрації зусиль для його реалізації легітимними методами.
Сила як складова влади – наявність реальної можливості забезпечення фактичного здійснення прийнятого рішення.
Риси громадянського суспільства:
– захист приватного інтересу державою;
– свобода особистості;
– економічну самостійність і самодіяльність особистості;
– вищість громадянського інтересу над державним.
Державний суверенітет – політико-правова властивість державної влади, яка відображується у верховенстві її в межах території країни і незалежності в зовнішніх відносинах.
Державний суверенітет – властивість державної влади, що визначає її верховенство, повноту, самостійність і неподільність у внутрішніх відносинах, рівність і незалежність у зовнішніх відносинах, забезпечує можливість державі діяти за своїм розсудом, вирішувати самостійно всі внутрішні і зовнішні справи.
Ознаки суверенітету Української держави:
а) верховенство;
б) самостійність;
в) повнота;
г) неподільність влади в межах території країни;
г) незалежність;
д) рівноправність влади в зовнішніх відносинах.
Види суверенітету:
– суверенітет народу;
– суверенітет нації;
– суверенітет держави.
Суверенітет народу (народний суверенітет) – належність усієї влади в країні народові, тобто громадянам усіх національностей, які проживають на території певної країни і є джерелом державної влади.
Народний суверенітет – повновладдя народу, який здійснює свою невід’ємну і неподільну владу самостійно і незалежно від інших соціальних сил.
Суверенітет держави – не абсолютний, а обмежений суверенітетом народу, якому і належить право визначати економічну, політичну, правову та соціальну системи країни.
Національний суверенітет – право кожної нації, етнічної групи вільно задовольняти свої національні потреби, розвивати культуру, мову, робити внесок у загальну скарбницю всієї культури людства.
Національний суверенітет – реальна здатність нації визначати зміст, характер і повноту свого політичного, економічного, соціального, культурного та інших сфер життя, забезпечувати своє самовизначення аж до утворення незалежної держави.
Основні напрями формування правової держави Україна:
– організація діяльності держави та її органів на правових засадах за принципом: дозволено лише те, що прямо сказано в законі;
– формування правового механізму з ліквідації відчуження людини від засобів виробництва, власності і державного управління;
– чітка робота законодавчих і виконавчих органів лише в межах закону;
– створення незалежної судової системи;
– відбір до роботи в апараті держави лише професіоналів, свідомих громадянських позицій.