Форми (джерела) права та їх класифікація
Шестопалова Л. М.
Форми права – державно-офіційні способи закріплення і зовнішнього виявлення правових норм, що засвідчують їх загальнообов’язковий характер.
Способи юридичного нормоутворення і властиві їм форми відображення юридичних норм:
– одностороннє волевиявлення органів держави – юридичний нормативний акт;
– дво- чи багатостороннє волевиявлення суб’єктів права на паритетних засадах – юридична нормативна умова, договір;
– санкціонування – правовий звичай;
– визнання прецеденту – судовий (адміністративний) прецедент тощо.
Форми права:
– внутрішня – внутрішня будова права, його структура, поділ на галузі та інститути;
– зовнішня – спосіб формального виразу права в реальній дійсності.
Внутрішня форма правової норми – її структура, поділ на гіпотезу, диспозицію, санкцію.
Зовнішня форма правової норми – стаття нормативного акта чи група статей, в яких відображена правова норма.
Форма права – (іноді) засоби встановлення правових норм (нормативний акт, нормативна умова, судовий прецедент, правовий звичай) – джерело права.
Джерело права:
– соціальне (матеріальне) та
– юридичне.
Джерело права – те, що породжує право чи правові норми.
Джерела права:
– для суб’єктів, які встановлюють юридичні норми;
– для суб’єктів, які їх застосовують.
Джерела права для суб’єктів, які встановлюють юридичні норми:
– юридичний мотив;
– суспільні відносини, що мають правову природу (які можуть і повинні бути врегульовані правовими нормами);
– типові види правомірної поведінки;
– конкретні фактичні правовідносини;
– правові принципи;
– закони;
– міжнародно-правові угоди;
– загальнолюдські цінності;
– досягнутий рівень правової культури;
– правосвідомість.
Види джерел права для суб’єктів, які встановлюють юридичні норми:
соціально-правові джерела, у т. ч. об’єктивні та суб’єктивні (матеріальні й ідеальні, наприклад, релігійні тексти);
2) юридичні джерела (офіційні та неофіційні).
Соціально-правові джерела права – суспільні відносини, які мають правову природу, правосвідомість тощо
Юридичні джерела права – нормативні настанови, юридична практика, юридична наука тощо.
Форма права – зовнішнє встановлення та відображення права, правових норм.
Форми встановлення права – засоби (види) юридичного нормовстановлення (правотворчості), тобто юридизація права органами державної влади й управління шляхом делегованого чи санкціонованого нормовстановлення, визнання судового прецеденту тощо
Основні форми встановлення правових норм:
– нормативно-правові акти органів держави;
– правові договори;
– правовий звичай;
– судовий прецедент (не використовується в Україні).
Нормативно-правові акти – офіційні письмові документи, прийняті компетентними суб’єктами, в яких в односторонньому вольовому порядку встановлюються, змінюються чи скасовуються загальнообов’язкові правила поведінки (конституції, закони, укази президента, постанови тощо).
Правові договори – добровільні й узгоджені рішення двох чи більше сторін, які містять юридичні норми (міжнародно-правові угоди, угоди суб’єктів – вищих органів влади, колективні угоди).
Правовий звичай – правило поведінки, що складалося стихійно протягом тривалого часу і стало звичкою людей, ухвалено й охороняється державою (перше засідання новообраної ради до обрання її голови відкриває і веде найстарший за віком депутат).
Правовий звичай – санкціоноване і забезпечуване державою звичаєве правило поведінки. Правовий звичай як джерело права визнавали ще в Давньому Римі. Широко використовується в сучасному міжнародному праві.
Вимоги до правового звичаю:
– не повинен суперечити правовій практиці;
– має відповідати потребі правового регулювання тієї чи іншої ситуації;
– має бути прикладом однакового вирішення аналогічних питань.
Судовий чи адміністративний прецедент – рішення в конкретній юридичній справі, яке виносить судовий чи інший компетентний орган держави (посадова особа) і яке стає обов’язковим для вирішення подібних справ у майбутньому; застосовується тоді, коли мають місце прогалини в правовому регулюванні чи є потреба в юридичній кваліфікації конкретних обставин, а за судом чи іншим органом держави визнається право нормотворчості, тобто офіційного формулювання юридичних норм (англосаксонська правова система).
Ознаки нормативно-правового акта:
1) ухвалюється чи санкціонується уповноваженими органами держави, їх посадовими особами, іншими суб’єктами правотворчості і є їх одностороннім волевиявленням;
2) має зовнішню форму у виді певного письмового документа;
3) містить нові легальні норми права (загальнообов’язкові правила поведінки), змінює або скасовує чинні;
4) приймається згідно з чітко визначеною процедурою;
5) має визначену юридичну силу, що відображує співвідношення з іншими правовими актами, місце і роль у системах законодавства і правового регулювання;
6) надає волі правотворчого суб’єкта офіційного характеру.
Офіційні юридичні документи – документи, що не містять норм права і не вносять безпосередньо змін у законодавство (акти затвердження положень, правил, статутів; акти, які складаються з декларацій, відозв, закликів).
Акти застосування норм права(правозастосовні акти) – документи, що містять не правила загального характеру, а індивідуальні приписи, адресовані конкретним суб’єктам (особв) і призначені для вирішення конкретних юридичних справ, засвідчення тих чи інших фактів (наказ про звільнення особи з посади, указ про присвоєння особі звання, постанова слідчого тощо).
Класифікація нормативно-правових актів:
1. За суб’єктами ухвалення:
– акти органів держави;
– акти народу в процесі референдуму;
– акти органів місцевого самоврядування;
– спільні акти органів держави і недержавних формувань.
2. За юридичною силою:
– закони;
– підзаконні нормативно-правові акти.
Закон – нормативно-правовий акт, який регулює найбільш важливі суспільні відносини і тому приймається колегіальним представницьким органом державної влади (парламентом) або всенародним голосуванням (референдумом).
Класифікація законів:
1. За юридичною силою:
– конституція;
– конституційні закони;
– органічні закони;
– кодекси;
– звичайні (поточні) закони;
– підзаконні акти.
Конституція – основний, головний закон держави, що приймається в особливому порядку, в якому регламентуються найважливіші, з її точки зору, суспільні відносини у сфері організації і функціонування органів держави, державного устрою та правового статусу людини і громадянина.
Конституційні закони – закони, що вносять певні доповнення, зміни, уточнення до тексту конституції; приймаються в особливому, ускладненому, порівняно з іншими законами, порядку, а тому мають вищу, порівняно з ними, юридичну силу.
Органічні закони – закони, на необхідність існування яких прямо вказує конституція (Регламент Верховної Ради України).
Кодекси – закони, в яких об’єднуються і систематизуються правові норми, що регламентують певну сферу суспільних відносин; основа певної галузі законодавства (Цивільний кодекс, Кримінальний кодекс, Сімейний кодекс та ін.).
Звичайні (поточні) закони – всі інші закони, що приймаються парламентом у межах його компетенції.
Підзаконні акти – правові акти, що видаються уповноваженими на те державними органами (Президентом, Кабінетом Міністрів тощо) на основі законів і для їх виконання, мають меншу юридичну силу, ніж будь-який закон, і не можуть суперечити йому.
2. За сферою дії:
– загальнообов’язкові;
– спеціальні;
– локальні.
3. За ступенем загальності правових норм:
– загальні;
– конкретизаційні.
4. За характером волевиявлення:
– акти встановлення норм права;
– акти зміни норм права;
– акти скасування норм права.
5. За галузями законодавства:
– цивільні;
– кримінальні;
– кримінально-процесуальні та ін.
6. За часом дії:
– визначено-строкові;
– невизначено-строкові.
7. За суб’єктами нормотворчості:
– акти Верховної Ради України (закони та постанови);
– акти Президента України (укази);
– акти волевиявлення населення в результаті всеукраїнського чи регіонального референдуму, певних громадських об’єднань, трудових колективів (рішення, постанова тощо);
– нормативно-правові акти органів виконавчої влади:
– Кабінету Міністрів (декрети і постанови);
– керівників міністерств і відомств (інструкції, вказівки, нормативні накази;
– місцевих рад депутатів (рішення і нормативні ухвали);
– виконавчих комітетів місцевих рад (рішення);
– керівників управлінь і відділів виконавчих комітетів місцевих рад та керівників обласних і районних державних адміністрацій (нормативні накази);
– адміністрацій державних підприємств, установ і організацій (нормативні накази й інструкції).