Народні традиції та перекази про вікові дерева
Парнікоза І.Ю.
З давніх язичницьких часів в пантеон всіх народів входять уявлення про священні дерева. Візантійський імператор Костянтин Багрянородний у книзі «Про управління імперією» залишив цікавий запис про моління з вдячності за успішне плавання русів-язичників на острові Хортиця:
«Пройшовши це місце (переправу), вони досягали острова, званого святим Григорієм, і на цьому острові звершує свої жертвопринесення, оскільки там росте величезний дуб. Вони при носять в жертву живих півнів, кругом встромляють стріли, а інші приносять шматки хліба, м’яса і що має кожен, як вимагає їх звичай. З приводу півнів вони кидають жереб – зарізати чи їх (в жертву), або з’їсти, або пустити живими…».
Рис. 1.8.13. Принесення жертв у дуба | Рис. 1.8.14. Джангисагач, Т. Шевченко, 1848 |
Багато сказано про трепетному, священному ставленні древніх народів до дубів. Відомо безліч священних дубових гаїв, колишніх центрів розвитку слов’янської цивілізації, що і аж до ХХ століття зберігали чільне значення в обрядовості. При цьому розвиток християнства не знищив духовний зв’язок з споконвічним шануванням дубів – прикладом цьому можуть слугувати і Антонієві печери в Чернігові, не випадково засновані на Болдиних горах (від давньослов’янського «болд» – дуб) біля давнього священного гаю слов’ян, залишки якого ще збереглися, і дуби Володимира в Межигір’ї під Києвом, які зв’язали древній центр поклоніння природі, прогресивні сили розквіту Київської Русі та давній центр духовності – Межигірський монастир. Чим старше був дуб, тим більше його шанували. Прочани, які ночували у священній дубовому гаю, могли отримати одкровення. Патріарх Авраам біля джерела під Мамврійськім дубом пригощав ангелів, які йшли в Гоморру. У багатьох народів особливо шанувалися дуби, прикрашені омелою. У прусів був священний дуб, званий «Ромовий». Коли в XII столітті єпископ Ермланда Ансельм наказав його знищити, місцеві жителі відмовилися це робити, і єпископу власноруч довелося зрубати язичницький пам’ятник. Такий же випадок стався в Криму, в Партеніті. Він описаний в «Житії Іоанна Готського». Про один зі священних дубів старого Бейрута антрополог і етнограф Дж. Фрезер писав:
«Це священний вічнозелений дуб, що росте неподалік від краю прірви. Населення вішає на нього обрізки свого одягу, вважаючи, що цим можна вилікуватися від хвороб. Один з його коренів утворює дугу, і люди, страждаючі ревматизмом або люмбаго, проповзають під нею, щоб отримати зцілення. Вагітні жінки роблять те ж саме в надії на легкі пологи. Двадцять першого вересня чоловіки і жінки окремо один від одного танцюють і співають у цього дерева. Святість цього дуба так велика, що в одного скептика, який насмілився відрубати від нього гілку, за переказами, відсохла рука» (Шнайдер и др., 2011).
Священне дерево казахів зафіксував на своєму малюнку Тарас Шевченко. Шевченко виконав малюнок під час сухопутного переходу Аральської експедиції до Аральського моря. У степу, на шляху експедиції від Орська до Раїма, їм зустрілося самотнє дерево, яке у місцевого населення вважалося священним. Про дерево джангисагач, або жагизагаш, що означає «одиноке дерево», Тарас Шевченко розповідає в повісті «Близнецы»:
«…верстах в двух от дороги, в ложбине, зеленело тополевое старое дерево. Я застал уже вокруг него порядочную [толпу], с удивлением и даже (так мне казалось) с благоговением смотревшую на зеленую гостью пустыни. Вокруг дерева и на ветках его навешано набожными киргизами кусочки разноцветных материй, ленточки, пасма крашеных лошадиных волос и самая богатая жертва — это шкура дикой кошки, крепко привязанная к ветке…».
Використавши казахську легенду, Шевченко втілив поетичний образ цього дерева у вірші «У бога за дверима лежала сокира». До самотнього дерева, що є символом героя, який вистояв у біді, приходять вклонитися люди:
Покинуте сокирою,
Огнем не палиме,
Шепочеться з долиною
О давній годині.
І кайзаки не минають
Дерева святого,
На долину заїжджають,
Дивуються з його,
І моляться, і жертвами
Дерево благають,
Щоб парости розпустило
Багато старовинних дерев, в основному дубів, лип, сосен, каштанів пов’язано з іменами видатних людей, які відпочивали в їх тіні, садили саджанці, ростили. У селі Тригорському Псковської області ріс 500-річний дуб, про який Пушкін писав:
Гляжу ль на дуб уединенный
Я мыслю: патриарх лесов
Переживет мой век забвенный,
Как пережил он век отцов.
В Україні росте кілька десятків дубів Шевченка. Одних дійсно торкалася рука Кобзаря, інші, як, наприклад, у Полтаві, 6 травня 1861 р. посаджені на честь поета. Відомий український етнограф, професор Н.Ф. Сумцов писав у 1911 р., з приводу сторіччя з дня народження Т.Г. Шевченко:
«Нехай вся Україна і Галичина, і далекий Сибір, де багато малоруських поселень, і ще більш далека Америка, де також звучить місцями українська мова, скрізь, де є національна самосвідомість і вдячна пам’ять про поета-гуманіста – покриються дубами зеленими, тонкими тополями, яворами, вербами, яблунями, поодинці і групами, гаями і садами, з присвоєнням імені славного поета… ».
Досвід показує, що дерева, названі іменами великих і улюблених у народі людей, мали більш довге життя, ніж їх «немеморіальні» родичі. Виходить, що імена цих людей захищають дерева від можливих посягань. Так, добре відомі і пильно охороняються народом України дуби, верби, липи і шовковиці Шевченка, дуб Франка, ялина Коцюбинського, дуби Петра I, дуби Пушкіна, сосна Гоголя… На півночі Нижегородської області марійцями донині зберігаються священні гаї – «кереметища», а також священні дерева, що ростуть і поза таких гаїв, – їх вік сягає 400 років. У ряді сіл їх називають «матерями» і «батьками», приносять подарунки в дні свят, при від’їзді, при негараздах в житті. Зафіксована пісня, яка розповідає про прощання воїна, що йде на війну в 1941 році з «липою-матір’ю села». Нерідко дерева ці заважають місцевому населенню у господарській діяльності, але відношення до них незмінне. Вважають, що людину, яка спилює будь-яке старе дерево поблизу населеного пункту, чекає нещастя, смерть, так як можливе існування якоїсь людини або пов’язаної з деревом заборони, невідомої і забутої давно всіма. З такими деревами прийнято пов’язувати і те, що немає стихійних лих («на погоду ворожать») (Шнайдер и др., 2011).