Annex 11. The testimony of one Ukrainian technique, which during 7 months of 1939-40 worked on the construction of a tunnel, about tunnel around Kyiv
Parnikoza I.Yu.
Тунель має круглий переріз діаметром 12 м, починається приблизно 1,5 км південніше Нової Дарниці, проходить через велику просіку у молодому лісі. Звідси тунель проходить майже строго на південь до пункту 2 (біля 3 км), біля якого знаходиться компресорна станція для вентиляції тунелю. Будівля станції побудовано з ракушняка та перекрите етернітом та має Т-подібну форму.
За словами інженера, зруйнування цієї станції може вивести з ладу усю споруду. Пункт 2 розташований одразу північніше Бортничів, на західному краю великого вербняку. Звідси тунель веде по прямій далі до пункту 3 (біля 3 км), який знаходиться на східному узлісся невеликого лісу на захід від Бортничів.
Окрім того від пункту 2 тунель іде до пункту 5 (Жуків острів), довжина відрізку біля 8-9 км. З пункту 3 проходить в західному та південно-західному напрямку під Дніпром (тут вочевидь мається на увазі велика піщана банка) до пункту 4 на Жуковому острові Цей пункт розташований на східному узліссі лісу на широті поселення Жуківка. Від пункту 4 тунель йде маже строго на північ по західному берегу дніпровського русла, яке утворює Жуків острів до пункту 5 (довжина відрізка біля 1 км.) Від пункту 5 тунель проходить в північно-західному напрямку до пункту 6 (біля 8 км), що південніше Жулян. В одній точці даної ділянки тунель проходить по поверхні біля 300 м (станція розвантаження). Від пункту 6 тунель проходить біля 15 км до пункту 7 на північний схід, що південніше протоки Старик на правому березі Дніпра. Далі по прямій до пункту 8 довжина ділянки біля 2 км на північ від протоки Старик.
Від пункту 7 тупиковий відросток тунелю уходить на північний-захід під Дніпро до Дніпровського острова (Муромець – авт.) який розташований між Пріоркою та Троєщиною (довжина біля 4 км)ю Цей пункт 9 слугує базою постачання для бункерів, які знаходяться на дніпровському острові.
Від пункту 8 тунель проходить у північно-східному напрямку під Дніпром до пункту 10, який лежить на і піщаній місцевості, вкритій низьким чагарником, біля 3 км на північний-захід від Троєщині і поблизу берега Дніпра.
Далі тунель веде до кінцевого пункту на південній околиці с. Погреби. Не доходячи 1 км до пункту 11, майже над трасою тунелю розташована 2-га компресорна станція, побудована та обладнана так само як і перша. На обох станціях наявні по 4 компресорних агрегати, потужність яких може створювати тиск 45 атм.
Окремі пункти складаються з шахт, діаметром 5,6 м, що сполучають тунель з поверхнею. Кожна шахта обладнана одним електричним ліфтом, трьома залізними сходами та залізною броньованою кришкою.
Дані про тунель відображені на мапі, що додається (масштаб 1:50000).
Розвіддовідка 75-ї німецької пд про супротивника.
КП дивізії 07.09.1941 р.
За (Кайнаран та ін, 2017).