Початкова сторінка

МИСЛЕНЕ ДРЕВО

Ми робимо Україну – українською!

?

4. Перша доба неволі

Адріан Кащенко

Поки ясир гнали у Крим і у перші часи перебування невільників у Криму, вони ще не страчували надії на визволення через викуп. Крим був близько од України, до нього ще доходили вісти з рідного краю і коли не було війни, з України ходили у Крим чумаки, ходили через Запорожжя й інші люди, розшукувати своїх захоплених у неволю родичів, щоб викупити їх. Нарешті з історії відомо, що року 1671 татари, спустошивши Волинь та Поділля і захопивши багато шляхти, ще не одходячи до Криму, склали реєстр бранців і послали польському коронному гетьманові, пропонуючи викупити з неволі, кого поляки хочуть; так що викуп невільників був звичайним ділом.

Ця перша доба неволі з нестраченою ще надією на визволення, теж відбилася у народних думах. Ми маємо два галицьких варіанта дум про викуп дівчини її милим і про викуп козака милою:

Верх Бескида калинова

Стоїть мі там корчма нова,

А в тій корчмі турчин піє,

Пред ним дівча поклон біє:

«Турчин, турчин, турчиночку,

Не губ мене молодойку,

Іде тато – одмін несе,

Одмін несе, возом везе,

Не дасть він мі загинути».

Одмінойки тай не стало,

Дівча гірко заплакало.

Верх Бескида калинова

Стоїть мі там корчма нова,

А в тій корчмі турчин піє,

Пред ним дівча поклон біє:

«Турчин, турчин, турчинойку,

Не губ мене, молодойку;

Іде мамця відмінити,

Не дасть вна мі загинути!»

Одмінойки тай не стало,

Дівча гірко заплакало.

Верх Бескида калинова

Стоїть мі там корчма нова,

А в тій корчмі турчин піє,

Перед ним дівча поклон біє:

«Турчин, турчин, турчинойку,

Не губ мене молодойку,

Іде милий одмін несе,

Одмін несе, возом везе».

Милий прийшов тай відмінив –

Ліпший милий, ніж брат рідний.

Тут молода дівчина-бранка навколішках благає турка не губити її, а підождати викупа. Надії її були на батька, на матір і на милого; але ні батько ні мати не привезли викупу і тільки милий не пошкодував свого добра, а привіз його повний віз і викупив свою милу на волю.

Схожа до цієї й друга пісня про викуп, хоч і видно, що вона іншого автора.

Ой що в полі за димове?

Сидить козак у неволі.

Ой сидить він, тяжко дише,

До батенька листи пише:

«Най сі тато йа змилує,

Най мя відси викупує!»

– Щоби за те, сину, дати?

– «Вісім волів тай від хати».

– Як маю те, сину дати,

Волиш, сину, загибати!

Теж саме одповідає й мати, коли син просить прислати за нього вісім коров з телятами. Тоді козак пише до милої:

«Най ся мила йа змилує,

Най мя відсі викупує».

– Щоби за те, милий, дати?

– Сімсот качок тай від хати.

Мила не шкодує задля козака всього свого добра і одповідає:

– Ой волю я, мій миленький,

Ввесь маєнток відгоняти,

Ніж ти маєш загибати!

Пригнавши невільників у Крим, татари повинні були більшість дитячого ясирю і невелику частину дорослих бранців передати турецькому урядові на державні потреби. З останніх полоняників у Криму лишалася тільки невелика частина, бо для господарських потреб татарам не треба було такої сили невільників, яку вони приганяли з України. Більшість полоняників татари продавали за море у турецькі землі, навіть за Царгород у Сирію, Єгипет та Аравію.

Головними ринками невільників у Криму були: Козлов (Євпаторія) та Кафа (Феодосія), а найбільше останній. Сюди зганяли невільників великими натовпами, пов’язаними один до одного, і на ринку їх завжди було по кілька десятків тисяч. Тут їх оглядали покупці, як у наші часи оглядають коней. Дивилися на зуби, щоб не були чорні, на тіло, щоб було крем’язне і без ніякої вади. Дівчат та молодиць, виводячи на продаж, рум’янили й убирали в кольорові одежі, але дозволяли покупцям оглядати жіноцтво так само, як і чоловіків, скидаючи всю одіж.

Десятки турецьких кораблів завжди стояли на морі біля Кафи, забираючи невільників і одвозячи їх у турецькі й арабські землі, з которих уже ніяка звістка до України не доходила. Плач невільників з невільницького ринку перед посадкою на кораблі теж зберігся в одній з дум:

Поклоняється бідний невільник

Із землі турецької, із віри бусурманської,

У городи християнські, до отця до матусі.

Що не може він їм поклонитися, –

Тільки поклоняється голубоньком сивеньким.

«Ой ти, голубонько сивенький!

Ти далеко літаєш, ти далеко буваєш:

Полени ти в городи християнські

До отця мойого до матусі,

Сядь, пади на подвір’ї отцовськім,

Жалібненько загуди:

Об моїй пригоді козацькій припом’яни.

Нехай отець і матуся

Мою пригоду козацькую знають,

Статки, маєтки збувають,

Великі скарби собирають,

Головоньку козацькую із тяжкої неволі визволяють!

Бо, як стане Чорне море согравати,

То не знатиме отець либонь матірь,

У которій каторзі шукати:

Чи у пристані Козловської,

Чи у городі Царьграді на базарі,

Будуть ушкалі, турки яничари набігати,

За Червоне море у Арабську землю запродати.

У цій думі невільники благають голуба переказати батькам, щоб ті поспішались з викупом їх, бо як одпливуть галери од пристані, то вже тоді батьки не знатимуть, де їх і шукати.