Частина І
Юрій Клен
Якась смутна і невесела осінь
зійшла, мов помаранча золота,
над Києвом, і олив’яні оси
дзижчали і співали з-за моста,
де вітер заплітав березам коси
і цілував в розтулені уста
(о, спогади, терпкі і непотрібні
про ті роки жорстокі і безхлібні!).
Як прикрашали чорні грона дір
оту струнку червону колонаду,
той almae matris царствений ампір!
І в пустку Миколаївського саду
збирались слухати музику зір
між сивих хмар махорочного чаду
стрункий убивця, злодій та естет,
і вірш модерний там читав поет.
Високий цар в застібнутім мундирі,
чиїм ім’ям наречено бульвар
(що декабристам виніс грізний вирік)
зслизнув з підніжжя вниз, і бруду шар
укрив його; вже місяців з чотири
валявся там і лічив кроки пар.
Відбиту голову котили діти
і в царський тулуб лазили смітити.
Ночами заграва тривожних днів
лягала злотим відблиском на бані.
Шалений велетень в лісах ревів
і рвав повітря на шматки багряні.
Вже й полюбивсь мені джмелиний спів,
що в небесах вирощував гераньї,
та маму ніжно зводив я в підвал,
ховаючи від тих вогненних жал.
О, златоглавий мій! Не раз голота
татарська пила твою чисту кров,
не раз знущалася з твоєї плоті,
та духа твого варвар не зборов.
Невже ж навік зчорніла позолота
тепер ніким не пещених церков,
що викохані мудрістю варяга,
і висушила горло вовча спрага?
Та чи ж не кращими були ті дні
без дров, і без електрики, й без хліба,
коли ввижались марива ясні,
аніж тепер, коли душа в нас ніби
тріпоче й б’ється на безводнім дні!
Так піймана гачком нехитра риба
на мотузку, протягнутім між зябр,
танцює те, що зветься danse macabre.
Тоді ж поет не звався ще «холуєм»
і за пайок не продавав свій хист
як той альфонс, якого ми вшануєм,
петлю йому скрутивши із намист.
Так ми минуле ідеалізуєм.
Хай світиться воно, як аметист!
Тоді в кларнети ще трубив Тичина,
і кликав Рильський в сині далечини. [1]
Блажен, хто гордо кинув рідний край
і з посохом в руці пішов шукати
на чужині незнаний дальній рай,
куди веде його весна крилата.
Та тричі той блажен, який за чай
і хліб теж не схотів себе продати,
але, минаючи тропу розлук,
зостався, щоб зазнати хресних мук…
Пригадую підвал чеки в Полтаві,
де я колись години три чекав.
Лилось крізь шиби світло золотаве,
і я затерті написи читав
на вапні стін… Ніхто у книгу слави
тих смертників імена не вписав,
що звідси тим, які живуть на світі,
свої останні креслили привіти:
«Чекаю розстрілу. Петро Палій».
«Сьогодні вмру за тебе, мій народе.
Іван Манзюк». – «Кінець. Нема надій.
Прокляття шлю катам. Василь Макода».
«Живіть і не зрікайтесь гордих мрій,
о, ви, кому ще світить сонце вроди.
Михайло В’юн». – «Марусі мій уклін.
Іду на смерть. Манюра Валентин».
Високий мур чекістської в’язниці
тоді мене на місяць поріднив
з гуртком людей, що в них серця, як птиці,
летіли до невиданих раїв,
дарма що смертний холод їм в зіниці
уже блакитну вологість улив.
Було нас шістдесят, і наші співи
цвіли… як у саду куркульськім сливи.
Здавалось, що спадала з душ кора
і сріблилася біла древесина,
коли, мов грім, лунало «Не пора»
і в такт здригалися в’язничні стіни:
веселий бог виплескував з відра
злотавий плин, чистіший від бурштину.
Та завжди вправи ті, мов чорний квіт,
Урочисто вінчав нам «Заповіт».
О, чи ж не всякий з нас усе, що схоче,
сповиє в найліричніший туман
і в найбридкішому знайде уроче?
Тож на обід нам ставили казан,
в якому плавали волові очі,
і кожне відбивало, як екран,
веселі вікна камери, й, мов спомин,
блищав у кожнім сонця літній промінь…
Де, де тепер завзятий Венгереш,
і де розстріляний Іван Фещенко?
В чиїх серцях ти спогадом цвітеш?
І ти, що каламутні пив оденки,
аж поки згодом не загинув теж,
о, приятелю мій, Грицько Кульженко,
що в захваті з вагона свій кашкет
шпурнув в поля, де пах липневий мед?
Коли забрязкав конвоїр ключами
і перед нами двері розчахнув:
«Не на допрос, а выходи с вещами!» –
це ти нам застережливо гукнув:
«Гей, хлопці, без речей виходьте, самі,
щоб їх проклятий кат не потягнув!» –
бо думав, що нас поведуть на страту,
(або «на коцку», звикли ми казати).
Ми добре знали смертницький звичай…
Задушна ніч у мрячному підвалі.
Зненацька крик: «Виходь і все скидай!»
За подорож у край, де «ність печалі»,
ти одяг катові лишав «на чай».
В потилицю мов грім. А потім клали,
поважно, всіх шикуючи до куп,
з мистецьким хистом труп на мокрий труп.
Я не забув той натовп навіжений,
що смертників чекав біля воріт…
ті матері, жінки і наречені…
Вгорі, мов розпачу кривавий квіт,
гойдало сонце райдуги скажені.
А нам, щасливцям, у широкий світ
воно, пульсуючи життям, жагою,
прослало злоту стягу над водою.
Нас виглядали і зорили шлях
старі жінки, спираючися о тин,
і нам, щоб ми пройшли по килимах,
під ноги кидали шматки полотен.
А під селом, назустріч, у житах
йшов на чолі сім’ї отець Суботін [2]
і у руках, піднятих догори,
нам серце ніс, немов святі дари.
Але в тюрмі я, мов дитя у школі,
навчивсь кохати сонце і життя.
Який чудовий перший день на волі,
коли, черкнувшись грані небуття,
ти знову чуєш спів женця у полі,
мов він твоє вславляє вороття!
Десь у садках п’янкіше пахнуть квіти,
і самі хиляться до тебе віти.
Стрункіші стали постаті дівчат,
і по-новому світяться їм очі.
А в небесах, де тиша й вічний лад,
застигло все в прозорості урочій,
мов грає відблиском Господніх шат…
Хіба ж не кожен славити охочий,
коли від катової втік руки,
романтику кривавої чеки?
Примітки
1. Збірки: Тичина, «Соняшні клярнети», Рильський, «Синя далечінь».
2. отець Суботін: За тих часів священик на Полтавщині: [пізніше] протоєрей варшавського собору.
Подається за виданням: Клен Ю. Твори. – Нью-Йорк: 1992 р., т. 1, с. 25 – 29.