Розділ перший (справжній)
Іван Багряний
1
Ударив дзвін чотиристапудовий,
Гойднув скривавленим на сонці язиком.
Здригнули далі…
Дзвін ударив знову –
Гукає і гуде без слова,
Гуде, як вирок, як могутнійший закон.
Упершись банями зі скелі під зеніт,
Величний, як Хеопсова могила,
На кряжі манастир стоїть
(Володар, князь околиці всії)
І дзвонить,
і гнусавить,
і кадилить…
2
Готичні башти, мури, і сади,
І чорна брама, кована залізом,
Хрести, і бані, й молодик блідий,
За хрест зачеплений, – відбилися в воді
В свічаді воронім, а понад низом –
Ген, скільки оком кинеш, навкруги –
Піски і синь,
Село, бори і далі…
То все маєтки впали до ноги,
Запнуті, ніби відлиском снігів,
Серпанком тихої вечірньої печалі.
3
Протнула Ворскла їх – кривий погнутий меч,
Що, переможений, упав на полі бою,
Упав важкий до ніг нових предтеч,
І землю надвоє розтяв той меч собою.
4
Ударив дзвін… І кола по воді
Розбіглися, – вудилище кленове
Підняв чернець одутний і рудий,
Перехрестився і од праведних трудів
Потяг на гору – слухать Боже слово.
5
А під горою
З свистом лановий
Зганяє челядь красти боже сіно.
І йдуть скельчанські й зарічанські кріпаки
Складати свої болі у стіжки –
Ідуть покірно, з співом-голосінням.
Блищить і піниться примара золота
(То Богом прип’ятий ковчег святого Ноя),
І дивиться на села та міста,
Як крутяться кріпацькі душі там,
Мов флюгери
над сірою стіною.
6
За мурами, у чорних клобуках,
Заховані від погляду людського,
Пішли, як тіні, з миром на руках
Раби Всевишнього в невидимих вінках –
Пішли на бесіду,
На раду з паном Богом…
7
Ударив дзвін,
І ризничий устав;
Сьогодні в нього клопоту по шию.
Надів клобук, пергамени дістав –
Пішов під брязкіт срібного хреста –
Пішов на змову до намісника Христа,
На раду
До отця Ієремії…
Гуде луна, як в пащі катакомб,
У безконечнім лабіринті келій,
Біжить за чорним іноком слідком
Туди, де хмуриться хрестом кінечний ромб,
Де таємницею сповиті капітелі [10].
8
Важке чоло, нахмурене, круте,
Мов крила яструба, підперли темні брови,
То кібець
Комусь лаптики плете
І думу думає… Він думає про те,
Про що сам Бог не зна. До шуму крові
Вслухається… З очей тікає сон;
Дух спокою в горнилі дум загинув.
Ігумен сам, сидить як фараон,
Як князь на троні в сонмищі ікон,
Сидить, одкинувши углиб дебелу спину.
Та чорний крук,
Насупивши чоло,
У кріслі княжому, в розкішному покої
Торкає бороду задумано крилом,
Кошлатить бороду пухнастою рукою…
Ігумен він! Чого ж в тенетах дум
Корпить душа, чого так серце скніє?
Адже, як тільки схочеться йому,
Простягне руки, і вони візьмуть.
Ніхто йому перечить не посміє.
Авжеж! Але…
Та гей і єсть така,
Єсть сила владна, вічна і фатальна,
Така тендітна і страшна рука,
Що королів кладе до каблука
Одним лиш помахом, одним кивком звичайним.
Відколи світ – не втік цього ніхто;
І часто – грізний та бундючний імператор,
Що світ поверг до ніг своїх перстом,
За полонянкою волочиться хвостом –
За крихту ласки ладен слід лизати.
Так-так, лизать…
І ось ігумен він –
Володар, князь, він деспот, а віднині –
Бундючна цяцька у руках рабині.
І не рятує чин,
І не рятує дзвін…
Давно отак «пан» спокою одбіг,
Не день, не два він грізний і понурий,
І чують всі той настрій на собі –
Кленучи світ, терплять його раби,
І щуляться хатки в німій зажурі.
Горить лампада,
І блукає тінь
Од ланцюжків по лицях Іісуса;
В барвисті шиби вдаривсь сніп промінь –
І в тишині лягла червоносинь
На килими й на старці сивоусі…
І вторить килим думам, як ві сні.
Жаданий образ виплив з-за ікони,
Заповнив, полонив.
Ігумен стиснув скроні, –
Забув себе і вік, неначе мить…
Дарма годинник вусом шерехтить,
Даремне там сміються й кличуть дзвони.
Що дзвін йому? І що йому закон?
Владиками помазаний владика!..
Ніхто не сміє ставить перепон –
Для них він пан і сам собі закон,
Було і буде так одвіку і довіку.
Як чорний крук,
Насупивши чоло,
У кріслі княжому, в розкішному покої
Торкає бороду задумано крилом,
Кошлатить бороду пухнастою рукою.
І жде… Чого? Про те ніхто не зна.
Секунди в сумніві рахує і складає.
Ну, хто в цьому ігумені впізна
Його, як є? Сорок друга весна,
Немов сімнадцята, обіцяне чекає…
І раптом – стук. Неначе вдарив ток, –
Здригнув ігумен, вірить і не вірить.
Момент іде. Його жаданий крок
Він чує, чує… Тисне на висок
Схвильований, збентежений без міри;
Устав. Звершилось! О, чудесна мить!
Прийшов вінець його тяжкої муки…
Обсмикав рясу, хрест здійняв:
«Ввійдіть!..»
І наперед подавсь, простягти руки.
Удруге стук: «Во ім’я всіх Богів:
Отця, і Сина, і Святого Духа…»
«Амінь, – сказав ігумен, не дослухав, –
Амінь, амінь!» –
І… ризничий уплів,
Закривши двері вслід спокійним рухом.
…Ігумен сів, ігумен важко сів,
Немов облитий зимною водою;
І стало важко так і байдуже зовсім,
А десь регоче сотня голосів:
«Фюї-їть, обдурено!..»
Рудою бородою
Поник владика, в гніві на ввесь світ,
А чорт над ним регоче і картає,
І свище в вуха: «Фіть, старий, фю-їть!..»
Серед покоїв ризничий стоїть,
В руках пергамени пожовклі повертає.
Ризничий:
«Благослови, Владико, в добрий час
Почати справу. Я вас потривожив,
Вам тяжко нині? Але я до вас
З наказу вашого; заким ще світ не згас,
Ми мусим злагодити справу нашу…»
Ігумен: «…Боже!
(І задрижав)
я мало не забув, –
Так-так, сідай, мій брате Никодиме:
Почнем, почнем…» – І сам в лиці, як був,
Залишився, лише розправив спину,
Та по брові пробігла тінь страшна,
Метнули іскрами погрози очі сині:
«Ага, он як!? О, знатиме вона!
Вона у мене знатиме. До дна
Хай вип’є чашу помсти і терпіння.
І рід її – уся та чорна мразь,
Та дика, непокірна чорна кістка…
Так мною гребувати?! –
Гей, пиши наказ!
Пиши, мій брате! І царициний указ
Ти нагадай тій черні. Напоказ
Усьому світу…»
Ризничий
(здивовано)
«Отче, тут є звістка…»
Ігумен:
«Ні-ні, після, я знаю, то потім, –
Пиши!»
І ризничий покірно сів писати.
І щулились ікони золоті,
Так шкрябав Никодим святий
Ретельний, одноокий і носатий.
Він розумів ігумена свого –
В таку годину цей наказ до речі;
Подивимось тепера – хто кого!
А то занадто вивчились перечить…
«Пиши:
В ім’я святині і святих,
Во ім’я Богом даного престолу,
Аби гнів праведний від себе одвести –
Від вас, рабів, –
Наказую:
Внести
В скарбницю манастирську, як ніколи,
Віднині вдвоє! Щоб уникнуть мук,
Щоб не вернуть Содому та Гоморри [11],
Ви мусите із непрощених рук,
Благаючи обитель [12] цю стару,
Долить лампади й сповнити комори.
Пиши: Так от… –
Ігумен встав, як ніч,
І заходив ввесь чорний та крилатий.
І ляскають слова, неначе бич, –
То він надумав дивовижну річ:
Потроювать одвічні постулати,
Закон поновлювать.
– Пиши, мій брате, є?
Тепер по черзі: з двору двадцять гривень,
З душі окремо, – кожен хай дає.
Крім того, кожен хай майно своє
Розділить на три частки рівно
І дві віддасть…
Або, зажди, не так,
Потрібна птиця, скот і полотна сувої,
Реєстр у тебе… Справа ця проста,
Ти сам це зробиш, – вкрутиш ще хвоста,
Тільки утрой,
Ти чуєш,
Збільш утроє!»
Ризничий:
«Воістину, владико…»
Ігумен:
«Стій, чекай,
Я головне забув тобі сказати: –
Щовечора тепер жене нехай
Підрядчиків міцний нагай
Отроковиць [13] усіх святиню прибирати.
Усіх до одної! Ти чуєш? Запиши!
До одної.
Нехай для братських келій
Приносять квіти, будуть ряси шить,
Білизну прати і для кожної душі
Щоднини прибирать постелі.
А ще… –
Ієремія осміхнувсь.
Не доказав – на ризничого глянув:
– Ти розумієш? (Ризничий здригнув)
З усіх лише ти бережи одну!
І дбай за це
і ввечері, і рано!..»
Замислився,
І гнів розтав, як дим.
В барвистих шибах сонця промінь тліє,
Вовтузиться в чернечій бороді…
І не вгадає інок Никодим
Понурих дум отця Ієремії…
Ігумен:
«Келейного!
Гей, ти, лінивий раб,
Ледачий Саво! Де ти там загинув?
Сюди! (Ввійшов худий, немов мара,
Послушник.) Так, пора, пора, пора…
Гукай мерщій сюди отця Павліна!»
9
Янтарні чотки,
Хрестик і шнурок,
Рожевий палець в персні золотому:
Смиренний із смиренніших пророк –
Бурчить Павлін, як вивчений урок,
Молитву лагідну двадцятому святому…
У хмарах ладану лампади майорять.
Волає бас півсонно-монотонно…
А сірий люд, під танок дзвонаря,
По манію святого орара
Лягає ниць – поклони тяжко ронить…
По праву руку – чорні клобуки,
А просто – камілавки золотаві,
По ліву – манастирські кріпаки,
Попід стіною ж в кріслищах важких –
Старі ченці ведуть борню з лукавим:
В руках старечих чотки шелестять,
А на устах німота опочила,
І сонні очі липнуть до Христа,
Неначе «откровеніє» хотять
Знайти в його одежі сніжно-білій.
І тільки отроки – послушники богів,
З великими блискучими очами –
В огні юнацької замкнутої снаги
Вмлівають од дівочої ноги,
Що десь побачили між різними ногами…
Такі округлі – литка і стегно…
Яка рука ці лінії точила:
Пружинясті… П’янючі, як вино,
Магічні лінії… Для них усе дано,
І навіть плахта їх закрить зовсім не в силі.
На крилосі хвилюються альти
І бас гуде, немов орган в костьолі…
У церкві ні пролізти, ні пройти.
Ось блиснули ворота золоті, –
Мужицькі душі розстелились долі…
Келейний встав,
Пройшов до них і зник…
А дим пливе туманом із кадила, –
Гойдає дзвін скривавлений язик,
І озиваються на цей мідяний зик
Усі ченці й усі святі з могили.
О, скільки їх – цих божих дзвонарів!
Та все чужі – Міхеї і Павліни;
Як гаркнули враз божих тропарів [15], –
Аж голі села й дальні хутори
Попадали з сльозами на коліна…
10
Данило був так ніби отаман;
Хоч молодий, але розумний, смілий.
Казали:
«О, якби йому гаман
Та ще в гамані – був би з нього пан,
Не то – і гетьманом зробився б наш Данило!.
Простий кріпак – чорнявий і стрункий,
Він виглядить, як справжній син козачий.
… Коли б це знов, коли б оце полки
І зброї дзвін, – коли б не час такий,
Не один би заплакав…
Та й заплаче!..»
Так часто марив він серед липкої мли –
Як встане слава, й бій кривавий гряне,
І блисне меч…
Гей, сили в нім гули, –
Недаром же батьки колись були
У Гадяцькому полку чотарями [16].
11
Тропар – молитовний вірш для співу на честь свята.
«Послухайте,
Товариші мої!
Братове, друзі, матері і сестри!
Та доки ж нам терпіть?! На землях на своїх
Ми в злиднях топимось – чернечі холуї…
А чи не досить нам ганьби ції?!
А чи не досить
Ярма
Нести?
Га?!»
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ще день не згас і не настигла ніч,
А на майдан зібралось люду сила:
Із лугу з вилами і косами зійшлись
Скельчани й зарічани – всі збрелись,
Усіх сюди згукав юнак Данило…
І хвилювався сход, і глухо гомонів;
Зітхали, думали, пригадували Бога…
Чи снилося таке кому ві сні:
Вони накликали на себе кару й гнів –
Вони на луках
Вбили ланового!
Кипів Данило: «Чом же мовчите?!..
Усіх побить! Усе на пил зітерти!
Ік чорту це криваве і «святе» –
Оце чудовисько… Чого ж ви мовчите?
Злякались смерті?!
Панове злидні, –
Правди аніде!
Не дошукатись правди гречкосіям.
Так ліпше ж нехай кара загуде –
Мужицька кара!.. Ми їх доведем
Або помрем і спочивок знайдем,
Або – розтрощим
І, як дим, розвієм…
Що губим ми?!»
Хрестилися тітки
І плакали невтішними сльозами,
А на гарбі стояв юнак палкий
І у мужицькі голови кріпкі,
Немов камінням,
Бив
Словами:
«… Громадо чесна! Каяття нема!
І завтра прийде кара неминуча…
Невже ж та нам сокири не втримать,
Щоби не датись голови здіймать
За трутнів
Неробучих?!»
У тишині з плачем гудуть жуки,
А десь встає примара з канчуками:
Московське військо… треуголки і штики…
Стискають граблища корявими руками.
Анітелень.
Аж ось хтось обізвавсь:
«Еге… Але… ти знаєш що, Даниле, –
То правда все – оці твої слова,
Але ж… своя дорожча голова,
Хоч тяжко нам, а все ж… життя нам миле…»
«А так, авжеж, – озвалися другі, –
Умерти зовсім – штука, знаєш, теє…
Одпорять нас – так що ж, – ці упруги
Позаростають, та і все, ги-ги,
Пороли нас не так і що ж – не теє…»
Поблід Данило. Зблід і захолов.
«Не теє… Теє…» – гомонить громада.
У серці кригою взялась гаряча кров:
Боров він рабськість цю, боров – не поборов
І слів не має,
і чорт-має ради.
А зборище шумить: «Не треба, геть!
Тобі то що, а в нас і жінка, й діти…
Хто хоче вмерти – той нехай помре,
А ми не хочем – нам би дихать… жити…»
То кида хтось один свої думки,
То хтось один за всіх надривно виє,
А решта – ані слова, ні за ким.
Вислухують понуро мужики
І хилять важко мозолясту шию…
Неначе ніж у серце крижане,
Неначе пазурі роздерли шерхлу рану:
Усі мовчать, а хтось один клене…
І тільки дружньо, мов у яструба, вогнем
Блиснули очі
Дівчини Мар’яни.
Блідий Данило миттю спалахнув:
«Раби!
Посмітюхи!
Покірна чернь безсила!..
Тягніть ярмо!.. Я – годі, дотягнув.
Я сам піду!» –
У гніві розмахнув
І на скіпки
об віз розщепив вила…
Голос:
«…Стій, Даниле! Стій!..
В тобі святий вогонь горить, юначе.
Хай я й старий, та ще в руці моїй
Втримається, хоча не меч, так кий –
Ходім!
Нехай ця челядь плаче…
Ходімо, сину!.. Хай ми і помрем,
Але неславу терпіти доволі,
Доволі! Мертвих сором не бере,
І не видать, як плачеться старе
І як мале конає босе й голе, –
Ходім!..
Людей?..
Хто смілий, той піде,
Іще жиє десь довбиш наш чудовий, –
Ударимо на збір…
Ми найдем і таган [17],
І зброю знайдемо, закопану в людей,
Ножі наточимо і пополощемо в крові, –
Ходім!..»
Стояли і вагались кріпаки;
Усі до одного постали на майдані
І заніміли в розпачі тяжкім.
Вагаючись, чекали на штики.
Вагались – аж до слів останніх:
«Ходімо, сину»… –
Й челядь загула,
Та й обкипіло в інших серце кров’ю!
Не втерпіли… Немов орда мала,
Знялися з галасом і подались з села, –
Туди, де тліють
башти під горою.
Не втерпіли – проснувся дух дідів, –
Терпець урвався, й злість заговорила…
Крикливий шлях пилюкою кадить…
Мигають граблища і бороди руді…
Веде перед
стрункий юнак Данило.
12
А на горі в той час
В ігумена отці
Ділили їхні душі між собою.
Келейний пише, ризничий в руці
Трима пергамени, реєстри, папірці,
Мусолить пальці сизою губою:
«П’ять тисяч черні; двісті клобуків,
На кожен з них по два десятки сірих…
Ми витягнем всі жили з мужиків,
А врешті доб’ємось-таки,
Що слава наша заблищить над миром.
Обитель виросте багата і міцна –
Засяють храми горді і величні –
І буде на ввесь край така одна.
Усіх затьмарить славою вона
І прогримить
На віки вічні…
Ми чудеса сотворимо отут, –
І будуть мощі і отці святії.
Прийдуть паломники ко нашому хресту
І прогримить, сподоблене Христу,
Навік-віків
Ім’я Ієрємії!»
Ігумен важко голову підпер.
Ігумен:
«Ми мусимо зробити так віднині:
Прийшов для нас слушний момент тепер,
Так от, брати, щоб задум наш не вмер,
Ми мусимо поширить володіння:
Од Котельви і аж до Грунь-Ташань,
І од Куземина по селище Журавне…
У цьому нам ніхто не поміша,
Замажем, не пошкодуєм гроша
І, з ласки Божої, все буде чинно й справно».
Лутище, Буднє й Гонтівські ліси
Лягли в хижацькі плани на папері,
І тишаться таємно голоси.
Ах, як кортить їм ще шматок вкусить.
Гадають… Лічать… Чухають носи…
Аж раптом!..
Відчинились двері:
«Благослови, Владико!!! –
І ключар
Влетів засапаний, не ждав благословення,
Як до хреста, до власного ключа
Приник, наляканий, і з жахом закричав:
– Убили Сергія!!!» –
І впав, простягти жмені.
Злякалась братія…
Ігумен відсахнувсь:
«Кажи, раб Божий… толком, в чому справа.
Що? Де? Коли?!»
Ключар:
«О, дай передихну,
Убила розлютована орава…
Я сам цього, далебі, й не збагну:
Убили в луках… за удар бичем…
З землею розмішали ланового!
Лупили всі… Одірвано плече,
Побито ребра…– так ключар рече,
А сам все хреститься до образа старого: –
Ой!..
Упокой, Господи, душу раба твого –
Інока чесного –
Сергія новопреставленого…»
Настала тиша –
Тиша, як в норі,
І чути, як тривожно б’ються дзигарі…
«Це – знаменіє бід страшних», –
прошепотів владика…
Як раптом в полум’ї вечірньої зорі
Ударили на сполох дзвонарі
І пролунали катакомби криком:
«На мур!!!» (з всієї людської снаги) –
«На мур!.. на мур!..»
(десь покотилось к храму).
Біжать одні, і моляться другі.
Тривожно забряжчали ланцюги,
Привратник рвучко зачиняє браму.
І зачинив,
В останню хвилю встиг…
Ярмис, як в дні Содоми і Гоморри.
Упало лихо, ніби влітку сніг.
«Ігумена! Ігумена сюди!»
«Ігумена!!! Мерщій… мерщій…»
О, горе!..
Біжить ігумен…
Дзвін гуде, гуде:
Зреклись раби одвічної покори…
Ввесь притч церковний з охрестами йде.
На тлі кривавому, на мурах метушня людей –
Під брамою вирує сіре море:
«Доволі!!!
Відкривай!.. Ломи!.. Та би-ий!..
Лама-а-а-й!!!» – кипить, вирує дико буря,
Наскакує і піниться прибій…
І змовк зловісно Вавилон старий, –
На тлі багряному тріпоче хрест блідий,
Холонуть вежі чорні і понурі…
Ігумен вийшов.
Став на край стіни,
І жезл підняв, і сотворив молитву:
«Молітесь, братіє!»
Молилися вони…
І глухо рокотом заколихався низ,
І блідли лиця, кривавицею вмиті.
«Молітесь, братіє!» – Ченці упали ниць,
По мурах покотився гомін разом.
Просили кари: камнів, блискавиць,
Простягти руки, – хай же мур темниць
Скара богоодступників,
Нехай поб’є проказа…
І падали, як оливо, слова:
Розпечені – вони побили градом
Вогонь і шум… І розпачу сова
Провила там, де був дев’ятий вал,
Де грізно коливалася громада:
«О, дурні – дурні ми!..
Куди ми йшли?!..»
Беззбройні сіряки уперлись лобом в стіну.
Перед хрестом схилилися граблі,
А вила наїдалися землі,
І хтось у розпачі під браму серце кинув…
Залізом кована, стоїть німа вона
І грізно блискає мідяними цвяхами…
Ігумен руки звів, як крила кажана,
Блиснув очима, й окрик пролунав:
«Прокляття вічне буде хай над вами!!!»
… Заплакав хтось жіночими слізьми…
Ігумен:
«Що треба вам?!
Чого прийшли, невірні?
Що ви забули тут, за мурами цими!?»
Забився окрик і завмер в пісках німих, –
Було так тихо, ніби в домовині. Замовк.
Махнув безжалісно перстом
І тишу розірвав руками, –
І брязнув глухо жезл об камінь –
З двома гадюками та кованих хрестом.
«Ой, не клени!..» – і хтось там заридав.
Загомоніли:
«Волі… волі… Ні! нам дихать, жити…
Хай світ не хмариться, нехай не пухнуть діти.
Дихнуть… Дихнути дай, ти дай… ти дай…»
Упали ниць.
Ігумен:
«…Оце й всього? Вам дихать?»
А унизу повзло: «Ти дай!.. ти дай!..»
Ігумен випростався, – стало тихо-тихо, –
Зневажливо скрививсь зловісним сміхом
І ризничому кивнув:
«Прочитай!» –
І повернувсь…
Пан ризничий читав.
Камінням падав голос з кованої брами.
І скирилася церква золота.
Мовчав нарід… Стогнав… Молив Христа…
І тільки десь
Хтось скреготав зубами.
Данило зник… Читав чернець старий
Наказ, написаний в ігумена сьогодні.
Заслухались замовклі дзвонарі,
І повзали, як воші в очкурі,
Над мурами ченці богоугодні…
А завтра ще,
Заким [18] зійде зоря,
Настигне кара!..–
Так додав понурий
Отець Ієремія. Зник. Горять
На баштах смолоскипи… В довгий ряд
Постали іноки, пішли… Пан Бог нахмуривсь,
І стали вартові на мурі.
А завтра кара…
Що то буде їм?!
Забилась тінь на шибеницях лісу.
В розпуці руки ломить ніч свої:
«Усіх-усіх та й візьмуть в нагаї,
І кожного десятого
Повісять…»
13
Данило зник. Утік Гармаш старий.
«Ми прийдемо! О, ми вас доконаєм!..
Даремне там всі привідців зовуть, –
Чужі шукають, а свої кленуть, –
Ми ще прийдем,
Прийдем…
Прийдем…»
Конає
Розбитий вечір. Пугачі ридають.
Спустилась ніч…
14
Та гей давно стоїть мара оця,
Стоїть на варті меж імперії чужої –
Ще з тих часів, коли в оцих місцях
Ходила воля десь з мечем на манівцях
Й топтала межі ті азійською ногою [19].
Заснована «у Бозі і в Христі»,
Турботами сім’ї російських духоборців, –
Була скитом… Фортецею була…
А потім місії нової зажила
В своїй імперії на Азіатськім боці [20].
Бійниці давні скиряться на схід,
Вартують південь, дивляться на захід:
Пильнує пес приборканий нарід,
Щоб не скінчив нескінчений похід, –
Щоб не повів царя на плаху.
І не одну заслугу має він;
Зосібна у Петра – славетного капрала,
Що рештки вольностей навік в пісок заралив,
Змішав із попелом і потопив в крові.
Ось так, коли Мазепа й Скандинав
Програли гру в позорищі Полтави,
(То був ганебний час, і не один прокляв
Той час і день, і не за смерть всіх «слав»,
І не за крах останньої булави,
А за ярмо…) Так ось у цій порі
В манастирі – не в цьому, а в другому [21]
Втекли десь рештки недобитих главарів,
Щоб знов піднять на голови царів
Бунтарський меч. І склали в нетрях змову.
І сталось би… їх сорок, як один,
І сам ігумен з ними – сивий лицар давній…
Піднять повстання. Збити блиск корон.
Пекельним вибухом поколихнути трон.
Зірвать ярмо оцій землі безславній…
І… Скелька видала! [22]
Не Скелька – холуї,
Облудні агенти династії тупої,
Облудні й вірні. За діла свої
Дістали ласки: і луги, й гаї
Купили кров’ю цих відважних воїв.
Це перший «подвиг». Ні, він не новий!
То є традиція, що йшла у рід од роду
У спадкоємців – вибранців синоду:
Ділити шмаття разом з усіма.
Ділили… Дерли… Пнулись на князів.
І… стали ними. З ласки Катерини
Дістали землі, грамоти й рабів [23].
Усю околицю загарбали собі,
Поклали під обцас [24], під маркою святині,
Поля і луки.
О, проклятий день!
Там не один закляв і матінку, і Бога.
І не питай, і не моли ні в кого –
Зробили бидло, крам з живих людей.
І торгували… і ніхто, як ці,
Так не стримів останню риску вибить
Отого «духу», «нації» тії,
Як ці ретельні чорні холуї,
Піклуючись і вдень, і ніччю за погибіль
Й ознаки славних. Гей, проклятий час,
І ти, царице – суко у короні,
Паскудо славна! То ж малі кричать,
Що вже не мають ні петлі, ані меча.
Нехай кричать. Приборкали, впрягли…
Дівчат з чужинцями женили за наказом,
Хлоп’ят з чужинками. Щоб, бачиш, рід вели, –
Шляхетний рід. Щоб вчилися малі
Перед царями лізти плазом.
А ті царі десь заселяли край
Народом рідним. Хай, мов, «малороси»
Та стануть росами. Політика стара:
Десь виперти господаря з двора –
Нехай у себе ж вдома просить…
В ті «славні» дні старалися святі –
Із шкури лізла Скелька-богомолка.
Зелені бані стали золоті…
Та гей і плакалось в міцному хомуті
Лицарство славне
Гадяцькому полку.
Але й всього.
Не плач, і не кричи,
І не бунтуй, бо тут тобі й могила.
Не крикнеш знову «пугу» уночі,
Бо недарма стояли усачі –
Драгуни царські: «волю» і свавілля
Списом підперли на оцій землі [25];
То ж їх ігумени – тутешні королі
До послуг мали завжди як шляхетну cилу.
Натикала їх щедро по містах
Рука дбайлива, щоб таки хреста
Поставити над волею і довершить могилу.
Родились діти. Мерли їх батьки,
Плодилися раби голодні і обдерті;
Орали землю й їли канчуки,
І вже не знали, хто вони такі,
Немов спасіння, ждали смерті.
Безмежна ніч…
Десь був удар на гвалт.
І знов удар, і знову.
Повіяв вітер на дев’ятий вал –
То десь піднявсь, забурив шквал –
То гикнув отаман Войнович [26].
Піднявсь Войнович і згукав орлят…
Та гей орлят у крові потопили,
А сам орел… нема його, нема, –
Тут для орла страшна зима, –
Пощез обскубаний, розбитий і безсилий.
Безмежна ніч… А вночі мідний дзвін,
Розгойданий свавільною рукою.
Хтось плаче ревно, жалю завдає, –
Там моляться до скону з нагаєм
За довгий вік династії чужої.
Мотають жили. Учать, як ходить
В міцній запряжці. Звичаї і побут
Втоптали в кал. Цабе, верни, сюди!
Покірний будь. Роби! Проси і жди
І напихай другим утробу…
І диктував закони мідний дзвін,
І муштрував рабів. Свавіллям і злобою
Залляло край. Кляли життя своє
Та все молилися до скону з нагаєм
Раби за вік династії чужої…
Отці кохалися в вині та в Божім слові,
І не лякав сам чорт, не то якийсь Войнович.
Така мара…
15
…Лампади тьмяний світ
Ворушить фольгу, з ризи злото краде.
Перед розп’яттям – у терновому вінці –
Під брязкіт келихів і шепіт папірців
Уже за північ точиться нарада.
Мигає мідь розкішних канделябр…
За різьбленим столом дубовим
Владики піняться; їх очі майорять,
Сміються лиця, келихи дзвенять, –
За храм, за їх, за Бога і царя…
І капає вино, як краплі крові.
«Благослови, Всевишній! – річ таку веде
Ігумен сам: – на страх усім лукавим
Кінчити справу».
Келиха підняв, немов булаву,
І почали кінчать…
Сам чорт «на ладан дише»,
І скаржиться перо, – спішить «ітоги» пише,
Пихтить Павлін…
А за дверми чатує сонний Сава,
Кричать і сперечаються. І хтось, немов бугай:
«Єпископу! Єпископу одна нехай!
А губернаторові тисячі чотири…»
Ігумен:
«Ні-ні, заждіть! Ми тільки в силу вірим.
Так от, панове, коли хочеш миру –
Готуй нагай!
І ось тому, щоб маху нам не дать,
Щоби усе ішло і чинно, й справно, –
Охтирський капітан-ісправник
Хай буде наш…
Авжеж, коли біда
Настигне нагло цю обитель Божу, –
Хто прийде з допомогою, з мечем
На перший поклик? Він! І не зімкне очей –
Стоятиме, як янгол, на сторожі…
Отож насамперед, панове, дать йому
Так – тисяч зо три. Потім ще добавим».
«Слава!..»
Келейний:
«Речеш ти мудро, отче, я к цьому:
Адже ніщо так чернь не заспокоїть
Оцих нащадків гемонської Січі –
Ані Христос, ні хрест, ані чернечий гімн,
Ніщо їх так не зігне до ноги,
Як батоги!
Як той нагай магічний.
Чотири тисячі на царських сторожів!»
Всі згодились, і заскрипіли пера…
Ігумен:
«Проваджу далі. Як ви не кажіть,
Ми мусимо зломити їх ножі
Об шаблі. Так. Ну, а тепера –
Діліть на інших, значніших тузів:
Єпископу. Єпископському сину
(Удвоє більше, аніж в ті рази),
І на губернію, і у синод звезіть…
Та не забудьте і самої Катерини…»
Усім, усім в них стане заплатить…
Гули ченці. Нікого не забули:
Панів великих і панят узули,
І навіть накінці келейний спохвативсь:
«Благослови, владико, слово мовить!
Усіх-усіх перелічили ви,
А ще ж десь є хухрянський становий.
Воно хоч він панок і нездоровий,
А все ж…»
Ігумен:
«О, ні! Тому не треба, –
Подбаєм ми у всякий час за нього;
Хай їздить і ось тут жере.
Це зовсім свій. Назавтра він припре
Карати чернь. Це – честь йому від Бога…»
Гули ченці. Мов одяг із Христа,
Ділили, шматували людські душі.
І лічили, і перелічували вп’ять…
Аж за стіною стали реготать
Сичі і сови, – зовсім, як клікуші.
16
Так довго-довго радились ченці.
Лампади тьмяний світ із фольги злото краде.
Перед розп’яттям – у терновому вінці –
Дзвенять там келихи, шепочуть папірці,
І капа кров,
І дише віск «на ладан».
Кров капає без ліку і без ладу…
І тільки як аж геть зайшла північ,
Коли на вежі тричі дзвін ударив, –
Замовкло все. Утопли шуми в сні,
Затихли голоси, і вимерли вогні.
Далеко треті півні прокричали.
Тих-ше… Ти ж гляди… (Стоять
Вони удвох під арками крутими;
Шугає в темряві чиєсь ім’я…)
«Запам’ятай: Це – місія твоя!
І не забудь її, її!
Ти чуєш, Никодиме?!»
17
Принишкнув вітер, і мовчить вода.
Встромився в небо манастир понурий.
Упали в сон: туман, ліси і даль,
Лише в селі не спить стара біда
Та плачуть флюгери на мурах…
А ще не спить чернечий-вартовий, –
На всі чотири визира з дзвіниці…
І шепчуться дуби – мовчальники криві,
Вислухують, як вторить чорт сові,
І скиряться
Старі й німі бійниці.
10. Капітель – горішня частина (завершення) колони або стовпа, на який спирається балка.
11. Содом і Гоморра – староєврейські міста. За біблійним міфом, зруйновані Богом за гріхи їхніх мешканців – розпусту, безладдя, хаос.
12. Обитель – житло для ченців у правосл. монастирях.
13. Отроковиця – дівчина-підліток.
15. Тропар – молитовний вірш для співу на честь свята.
16. Чотар – командир чоти. Чота – близько 20 козаків.
17. Таган – залізний обруч на трьох ніжках, на який ставлять казан чи чавун, готуючи на вогні їжу. Завжди брали його з собою й чумаки.
18. Заким – поки.
19. Слобожанщина, що межувала безпосередньо з Росією, була, так би мовити, прикордонною смугою, що за нею, з одного боку, неспокійна Наддніпрянська Україна, а з другого – незаселені степи азійські з їх кочовими ордами.
20. Це стосується часу приборкання України російською державою.
21. В охтирському Свято-Троїцькому. Вище по Ворсклі.
22. Цар Петро І скарав усіх на горло разом з ігуменом. Поховано їх в Лебедині. Манастир закрив і дзвони зняв, тільки аж геть по скількох десятках років манастир відновлено заходами синоду.
23. Стосується закріпачення українського народу.
24. Обцас – підбор.
25. Полки, що їх спеціально було наставлено, щоб дотримували спокій у новій колонії.
26. Войнович – ватажок повстанців, що про нього й зараз ходять цілі легенди в народі. Одчайдушний отаман цей наробив чимало клопоту колонізаторам, намагаючись зробити Коліївщину на Слобожанщині.