20. Думи Мазепи
Богдан Лепкий
Гетьман вернув якраз з об’їздки. Продрог; затираючи руки, ходив по своїй квартирі. Не найкращі привіз вражіння.
Козаки з понуреними лобами вітали його. Мало котрий глянув прямо в очі. Ніби якийсь жаль таїли, ніби якісь недобрі гадки крили.
Не любив такого настрою. Любив щирість, бо самому через двадцять літ доводилося бути нещирим, грати комедію, боючись трагічного кінця.
Наскучило. І він аж відітхнув, коли змінив ролю, коли з мутної виплив на чисту воду.
Двадцять літ втриматися на театрі Східної Європи і з соромом не зійти зі сцени – це було діло, котрого не довершив ні один із його попередників. Двадцять літ ходити з машкарою на обличчі, вдавати зовсім когось іншого, скриваючи себе, – це нелегко.
Тепер, на склоні життя, він хоче виявити своє «я», хоче Іваном Мазепою зійти до гробу. Так що ж! Земляки не розуміють його. Може, один Войнаровський догадується, хто таке його дядько. Це робить кров. Чужі того не знають, навіть Орлик – ні.
З чужих одна тільки Мотря читала тайне письмо його душі.
Де вона тепер?
Гетьман став і долонею прикрив очі, щоб побачити її.
Явилася, ніби жива, і розмовляли з собою, як колись у Ковалівці і в Бахмачі.
Чув, як горіла бажанням волі і слави, охотою пірвати пута, котрими зв’язана була Україна.
З кождого її слова била міць, як міць землі весною; в кождім погляді горів огонь, подібний до сонячного сяйва, котре озолочує дозріваючі лани української пшениці.
Усміх її пригадував поранковий чар батуринських садів, коли то вишні білим цвітом обіллються, коли троянди зацвітуть і бджоли над липами стануть гудіти, питаючися їх, чому ще й вони не розцвілися.
І тієї одної душі, рівно самотньої на всій Україні, як його, Господь відмовив йому. Може, за кару, що протягом життя, як бджола від цвіту до цвіту з жінки до жінки пролітав.
Шукав своєї.
Аж на старості літ знайшов, – на те, щоби так скоро згубити.
І ніколи ще так діймаво не відчував гетьман тієї згуби, як нині. Здавалося, коли б тут була Мотря, все складалося б інакше. Тепліше було би серед тієї стужі, сміливіше очі гляділи би в будучність, не прилітали би серед нічної тиші гадки про смерть і про забуту, може, й опльовану могилу…
Цур їм! Чесне діло сорому не боїться, а боротися за волю свого народу – це діло найчесніше в світі. Не що друге робив покійний гетьман Хмельницький.
Мазепа нав’язує Богданові нитки, продовжує традиції 1654 року.
Москва не може стерпіти вольного народу. Вона й у себе не дає людям волі. Цілу Європу рада би прибрати до свого кріпкого кулака.
Династичні традиції, безпідставна гадка, немов то московські князі є одинокими спадкоємцями своїх київських попередників, пертимуть москалів до щораз то нових воєн, поки вони до своєї імперії не влучать не тільки Києва, але й Волині, Холмщини, Галичини і Закарпаття. А влучать їх на те, щоб позбавити ті землі не тільки самостійності, не тільки їх громадського устрою, але й характеру національного. Москва не стерпить вольного сусіда, цар Петро навіть Дніпрові пороги розбити бажає, щоб кораблі зі своїми бандерами султанові під його закоцюрблений ніс пустити.
Що ж робити тоді, щоб не допустити до такого трагічного кінця? Союзи з Польщею, з Кримом, з Семигородом і з Туреччиною завели, оставалося те, чого не вспів зробити Хмельницький, – союз зі Швецією, на основі, що Україна обох сторін Дніпра з Військом Запорозьким і з народом малоросійським має бути вічними часами свобідною від усякого чужого володіння.
Це, ніщо друге, зробив він, Мазепа.
Чого ж тоді хочуть від нього? Чого з-під лоба дивляться на свого вожда? Не пішов же він всупереч їх бажанням. І старшини не давали йому спокою, щоб поривав з царем, і народ нарікав слізними словами на московські утиски. Не було такої днини, щоб кілька жалоб до його канцелярії не вплинуло. А тепер, коли він рішився на важке й небезпечне діло, не ради якоїсь особистої користі, а для добра народу, вони бісом на його глядять.
Козаків можна ще виправдати. Журяться долею своїх родин, що осталися за Десною, знають, що їх самих ждуть великі бої і ще більші труди серед лютої зими; а свідомості, котра би їм казала бути готовими на найбільшу жертву, не мають, – але старшини! Чоти поспускали носи й похнюпилися, як осіння ніч?
Невже ж вони не намовляли його до того, що зробив, не клялись, не цілували хреста, і то не один раз?! Невже ж не доповідали стиха, що коли Мазепа не порве з царем, так вони це зроблять без Мазепи?
А нині, – коли б цар до них лівим оком моргнув, побігли би до нього, як до псярника собаки!
Довго ходив своїм звичаєм кругом стола, аж, утомлений, сів на крісло, якраз під образом Христа на Оливній горі.
І здавалося йому, що Христос молиться не за себе, а за нього, за гетьмана, щоб чаша горечі віднята була від уст його.
Гетьман глянув і задрижав душею. Пригадався великий тиждень і страсті Спасителя, і Пілат, що вмиває руки, і Петро, що відрікається учителя благого, і товпа, що реве: «Распни, распни його!»
Сімнадцять сот літ з тої пори минуло, а товпа осталася товпою, – де б вона не була і кого та за що не розпинали б на хрест.
«Распни, распни його!»
Аналогії аж надто різко кидалися в очі.
Гетьманові наскучили вони. Хотілося про щось друге думати.
Шукав інших образів на стінах, але очі вертали назад не Оливну гору.
Пригадувалася розмова Божого Сина з Богом Отцем, ввижався хресний хід, причувалися удари молотків, що вбивали цвяхи в руки й ноги Спасителя, і торох тих кісток, що їх воїни о ризи його метали…
Господи! Невже ж з приказу твойого новітний кесар новий хрест і нову Голгофу для України готує? Невже ж і її велиш Ти розпняти на хрестному древі, на те, щоб Меншиков і другі, чужі й свої посіпаки жребія о її ризи княжі метали, щоб добро, котре він призбирав для більшої достойності і для більшого блеску української держави, розграбили, як круки, що падло жвякають?
Господи, невже ж це воля Твоя святая?..
Гетьман закрив очі руками.
Образ мовчав, Христос благальними зіницями глядів у небо, темне й мовчаливе, без місяця і зір.
«Га, що ж! Хай станеться воля святая! Якщо невідклична вона, дай, щоб і наша жертва не безплодною стала, щоб і вона у майбутньому спасения народові принесла, щоб і наш хрест, подібно, як той, на котрім повис колись Спаситель, зі знамені сорому символом святості зробився, щоб згірдливе ім’я, котрим нас вороги нині назовуть, нащадки наші названиям чесним для себе обібрали і під іменем тим дальшу боротьбу за визволення своє вели.
А якщо я, недостойний раб твій, милості своєї сподобився, дай, щоб я чашу сію за народ сповнив, щоб я терпінням своїм гріхи його спокутував. Сподоби раба свойого честі тієї – амінь!»
Хтось застукав до дверей.
– Увійди!
Орлик переступив поріг.
– Що доброго скажеш, Пилипе?
– Нічого доброго не чув і не бачив, милосте ваша.
– Крячеш?
– Правди скривати не хочу.
Гетьман уважно глянув йому в очі. Генеральний писар погляду не видержав і спустив очі додолу.
– По тобі я чогось іншого сподівався. В словах гетьмана почувся докір.
– Хочеш, щоб тебе відпустити? Слово одно скажи, і – вільному воля. Москалі тільки тих карають, що йдуть до Мазепи, а милують і нагороджують, котрі від нього втікають. Приставай, поки час, до тих других.
Орлика якби хто в серце вколов.
Спаленів і, дивлячись гетьманові сміливо в очі, сказав:
– Такого гіркого слова я від милості вашої, мойого рейментаря і добродія, ніяк не сподівався. Обов’язком своїм вважаю не затаювати перед ним нічого, і хоч легше й вигідніше бути вістуном добрих, ніж злих, новин, не жахаюся донести ці останні, бо хоч як високо ціню собі ласку і прихильність мойого пана, а все ж таки добро його особи і успіх нашої спільної справи вище того кладу…
– Так? – перебив йому гетьман.
– Так, милосте ваша. А щоб я нині до ворога мав перейти, про це й мови бути не може.
– Нині ні, але завтра.
– Ані завтра, ані ніколи. Не затаю, що така грішна гадка була в мене колись…
– Що було, те знову бути може.
– Але не після присяги. Слова свойого не зломлю. Я ж не чура, який ще без шаблі ходить.
В його голосі почувалася обида. Гетьман поклепав його по рамені.
– Обидився мій генеральний писар. Чи маю червону шапку вбирати?
Орлик обіймив його за коліна.
– Ваша милість забувають хіба, що сина мойого до хресту зволили тримати. Що сказав би мій син, дійшовши до літ, коли б я його хресного батька зрадив?
– Заспокійся і не дивуйся мені, Пилипе. Знаєш мою біду.
– Знаю і спочуваю щиро.
– Розказуй, з чим прийшов.
– Приніс до підпису папери.
– А більше нічого? Що чувати в таборі? Перше всі ви до мене з новинами бігли, а нині мовчите. Не люблю я того мовчання. Краще бунтуйтеся, кричіть, а не суєтіться, як тіні, як душі над Ахеронтом. Таке мовчання нічого доброго не віщує.
– Якщо милість ваша готові почути правду – без обиди й гніву, так я скажу.
– Говори!
– Старшини наші сподівалися більшої сили у шведського короля.
– А шведський король сподівався більше сили в нас. Так що ж з того?
– Бояться, що не дамо москалям ради.
– І?..
– І… – Орлик зам’явся. Важко було виповісти гадку.
– І?.. – наглив гетьман.
– І радять, а краще сказати, міркують собі – вони, а не я, підчеркую це рішучо, – міркують собі, чи не добре було би нав’язати зносини з царем.
– З царем? – аж крикнув гетьман. – Як?
– Післати котрогось з полковників, буцімто він утік від нас. Цей подав би умови, під якими ваша милість готові були б вернуться до царя. Москалі в поганій скірі, підуть нам назустріч і, так гадають старшини, – можемо добути від них вольності, ще більші від тих, які дотепер мали.
– А хто їх забезпечить? – спитав, гірко всміхаючись, гетьман.
– Цар присягою скріпить, – відповів Орлик.
– А на переяславські пакти царі не присягали?
– Можна закладчиками обмінятися поки що.
– Поки що. А згодом?
– Згодом…
– Якось воно буде. Правда?.. Ні, Пилипе, не маю я часу ждати на те, що згодом буде. І охоти не маю. Це не політика, мосьпане, а торг о коров’ячу шкуру. Україна не корова. На торг з Петром не поведемо її, не будемо молотком бити і кричати: «Хто дасть більше, бери!» Не вірю москалям… І що нам тоді зі шведами робити? Битися з королем Карлом?
– Шведи вернули би з тим, з чим і прийшли.
– Або й не вернули б. Моїх старшин, може, воно не студить і не гріє, але я короля Карла на леду не лишу. Він лицар і чоловік честі. Не можу ж бо і я поступити негідно!
– А між старшинами виникла навіть така гадка, щоб короля Карла, якщо того зажадає цар, при добрій нагоді….
– Зловити і передати цареві, – правда? – докінчив гетьман і сплюнув, що було доказом його найвищої зневаги. – Господи! Які ж ті люди подлі!
Його очі мимохіть піднялися до образу з Оливною горою. Спаситель, як перед хвилиною, так і тепер стояв навколішках і благальним зором прошибав темне, мовчаливе небо…
– Який подлий цей світ! – вже не з погордою, а з розпукою промовив гетьман.
У світлицю вбіг Войнаровський.
Примітки
Подається за виданням: Лепкий Б. Полтава: історична повість. – К.: Дніпро, 1992 р., с. 127 – 133.