«Прийди і пий воду життя даром»
Улас Самчук
Володько з напруженням чекав Катерини, а прийшов дід Юхим. Було надвечір. Заплакана Настя вешталась біля печі. Володько і Хведот, повитягавши шиї, чекали на картоплю, що вариться під комином.
Старий мав намір відвідати Матвія і дещо з ним перебалакати, та не застав того дома. Настя одразу почала вичитувати і при тому, по її змарнілому, негарному, покритому жовтавими плямами, обличчю текли потьоки сліз. З її мови старий довідався про життя цієї родини, хоча багато з того знав він і до цього часу.
– Ну, – казав він… Знаєш, Насте, воно звісно не легко, але подумай сама: як же йому сидіти на місці, коли ось так воно живеться. І я не раджу йому далеко їздити, пошукай отут, поза Дерманем, отуди на південь, на Крем’янеччину. Там ще поля й поля, – казав Юхим.
Але на Настю це мало впливає. Вона нікуди не хоче, їй тут найкраще, а з часом усе поліпшиться і вони будуть жити, як і всі люди.
Для Володька прихід Юхима визначає цілу подію, ніколи не переставав його дід цікавити, хоча тепер, після хвороби, він став ще соромливішим і нав’язати з ним якісь стосунки, здавалось, не було ніякої надії. Але дуже кортіло. У діда такі приємні, теплі, ясні очі, таке звичайне і одверте обличчя, така завжди спокійна і рівна мова. І коли той розмовляв з матір’ю, Володько весь час іздалека позирав на нього, помічав різні дрібниці його одягу, його рухів. І йому здавалось, що дід Юхим також цікавиться ним. Нема, нема, а, диви, і гляне, і щось ніби запитає поглядом. А потім, коли скінчив мову з матір’ю, він цілком перевів увагу на Володька.
– Ну? Що? Здоровий уже? Ну, бач, а то такий був. І виріс… Бавишся з Хведотом?
– Ні, – відповів одним словом Володько.
– О! А то ж чому?
– Бо він малий, – знов коротка відповідь.
Дід, помітно, посміхнувся, а мати промовила:
– Деруться весь час… Як ті півні.
Володько ще дужче засоромився, ціле обличчя палає, хотів би дати драла та ноги не слухають, кортить тут бути.
– То ти з ніким не бавишся? – питає далі дід.
– Ні, – знов те саме і похитнув головою, а по хвильці додав: – У Дермані. З хлопцями. Ще поки був здоровий…
До розмови встрянула Настя:
– А, лазить усе. По лузі, по лісі, дивиться, думає. Таке дивне видалось, дивіться, ще сопляк під носом, а виглядає ніби мудрець який.
Володьків зір упав на матір і нотка легкого докору торкнулась її ніжного чуття. Їй стало ніяково, зніяковів і Юхим.
– Чи дозволиш, Насте, взяти мені його з собою? – обережно запитав старий. Він знає настрої Насті і не певний чи та дозволить.
– Ой, тошненько мені! Хіба такого обідранця слід куди пускати. То ж дивіться ж які в нього коліна.
Володькові штани на колінах дійсно самі діри, він до цього часу якось того зовсім не помічав. Його зір напружився, його увага збільшилась. Йому хочеться йти з дідом, але як це сказати. І не чекаючи згоди матері він запитав:
– Хіба я так далеко… дійду?
– А ти хочеш? – запитав дід.
– О! – вирвалось у нього
Мати лише глянула і одразу відгадала його думку.
– Такий замурзаний! – промовила і цим дала згоду йти з дідом.
Темно було на дворі, коли ті вийшли. Настя провела їх аж за причілок, де цвітуть мальви та дикі рожі. Пішли стежиною вверх. Було тихо. Земля руки свої долонями щедрими догори розложила, все спочивало, дихало теплом, від лугу долом клався туман і несло злегка болотом. Під ногами кашка й чебрець виділяє свої пахощі, у Трихоновому житі підпідьомкає, не дивлячись на вечір, перепелиця.
У лісі зовсім темно, Володько не бачить діда, лише вичуває свою руку в його теплій долоні. Ішли повз «контору», де мешкав недавно Лісовський, що його звали «Конєшно». Тепер та будова стоїть пусткою і Володько наважився запитати:
– А куди вибрався Конєшно?
– Кажуть, до Верхова, – відповідає дід.
– А чого він вибрався? – питає далі Володько.
– То знаєш… Він служить у Таксарів за побережника. Куди пішлють, туди й мусить іти.
– А хіба тут уже не треба побережника?
– Видно, що ні. Лебедську соснину зрубали, а тут цей шматок ліса не оплачується стерегти…
– А кому цей ліс належить? – питає знов Володько.
– Одному багатому жидові, – відповідає Юхим.
– А де він той жид? – цікавиться далі Володько
– В Острозі. Він там живе.
Питання чергується за питанням, Юхим на все відповідає, Володькові все то дуже цікаве, здається, він іде глибше в життя, перед ним відкриваються нові простори.
У лісі щось засвистало, поміж вітами дерев благально хрусталіють зірки, щось тріснуло, ніби там хтось ступив ногою на суху галузку, вичувається, як листя вдихає свіжість після гарячого дня.
На хуторі Юхима безліч нового. По-перше, самий хутір – багатий та просторий, велика, чиста хата з фіранками на вікнах. Володька всі привітали, дістав ще раз вечерю, а потім він спав на широкій лаві під вікном у світлиці, сам один на цілу світлицю. Звечора він не міг довго заснути, щось ввижалося за вікном, було трохи моторошно, пригадав собі всілякі оповідання про діда Юхима, пригадав інші речі, що їх колись чув у млині, уява розбурхалась, почав уявляти себе десь далеко у світі без батька й без матері, як це вже не раз уявляв собі, коли то він одного разу все покине і піде далеко.
Що буде там робити? Він не знає. Світ бачити, людей пізнавати, нові краї вивчати.
Увесь другий деь від раннього ранку до пізнього вечора Володько занятий. Дід Юхим усе з ним і з ним. То вони снідають і при тому розмовляють про Володькову науку читання й писання, то вони йдуть на пасіку і дід показує йому бджіл, трутнів, маток, вощину, мед. Оповідає й оповідає що і як роблять ті малі неспокійні тваринки. То вони йдуть до хліва, до стайні, до клуні і там знаходять щось цікавого, то знов заходять до Юхимової комірки, де він самий мешкає. На стіні в нього висить якийсь цар, на поличках лежать книжки. І цар і книжки цікава тема для розмов. Це той цар, що визволив народ з панщини, і це ті книжки, в яких написано про минуле, про святі речі, про бджіл, про всяку всячину.
Володько натомість оповідає дідові про свої гри, забави, думи, як то вони в Дермані на Запоріжжі бавляться, хто там і з ким товаришить, що вони роблять, які забавки з глини виліплюють, як поле міряють, які гроші з мушлів мають і хто з них найбагатший.
Господи, як багато цікавої всячини і дід від того не надивується, а Володько весь у тому, він тепер нікого, крім діда, не знає, геть чисто забув і про дому, і про Катерину, і все з дідом, і помагає йому крутити медогонку, і носить щілники, і замітає повітку. І нікого їм при тому більше не треба, ні Катерини, ні Клима, ні наймита Свирида, ані тих дівчат, що десь там за садом валкують конюшину…
А вечором, диви, пішли обидва на прохідку. Тихий, соковитий вечір, над усім перепнута зеленава баня з рожевим присвітом, із-за лісу ніч поволі висуває шматок місяця, зорі, там то там, блимають, никнуть, то знов з’являються, здається йдуть одна за одною безмежною безоднею, ніби одна одну ловлять із завязаними очима.
Пройшли дорожиною на дві колії, що веде з Мизоча до Лебедів і далі до Гільча, минули придорожні кущі грабини, що творять здовж дороги ніби живопліт і подалися навпростець на ліс малою, зовсім вузенькою, для однієї людини, стежинкою здовж широкого поля засадженого цукровими буряками і доходять до долини. Тут обидва зупиняються, присідають на старих пнях і розмовляють далі. Вони ще не все один одному сказали. Тепер ось Юхим оповідає про самий цей край, оцю землю, по якій вони ходять, про людей, що тут живуть. І це також дуже цікавить Володька, хоча він і не все гаразд з того розуміє. Він задер догори своє округле, з ямочкою на підборіддю, обличчя і весь слухає. А дід говорить, брови його весь час рухаються, місяць сипле на нього свій промінь і відкидає на бік його тінь.
А перед ними широка долина з порубом на протилежному схилі. Там ще минулого року стояла густа, струнка, ніби воскові свічі, соснина, Тепер там лише густо розсипані пні, на них цілий день падає палюче сонце, а тому тут так міцно пахне живицею…
– Колись тією долиною, казав дід, текла річка, та висохла. Вирубали ліс, висохла і річка, а було тут колись того лісу. Ще я сам памятаю, як усе довкілля було самий ліс і ліс, а наш хутір був сливе весь у лісі. Тепер лише отам чубок того запусту на Мартиновому зісталось, та ще оцей ось кущик на землі твого батька…
Ах, яка шкода того лісу і тієї річки! Але нема на те ради.
А все покриває пахучий, мов кадильний дим, туман. Там далі, де зупинився ліс, що нагадує лаву грізного війська, що вийшло з мечами до бою і враз закам’яніло, там стоїть невидимий, бородатий жрець і кадить. Його дим поволі, плавно, розгортаючи поли, волосся й палькаті, широкі долоні, пливе по воздусі, намагаючись, але не маючи сили, підняти і понести у безліч цілу землю.
Збиваючи росу, що обсіла широколисту натину буряків, плутаючись у хащавинню Петрового батога, кашки, дерецію та заячої гречки, що густо покрила широку межу, дід і внук вертаються до свого дому. Вони надхненні, їм радісно. Назустріч їм розгонно мчить здоровенний кудлай Боско, що цілий день сидить прив’язаний і тільки на ніч відпускається. Він повний сили, щастя і свободи, накидається на діда, мало не валить того з ніг, скавулить радісно, метушиться. Володькові його трохи страшно, але він ані не думає робити хлопцеві якісь збитки. Щось поблажливе почувається в настрої Боска по відношенню до Володька.
І так утрійку, з мокрими до коліна штанями, вони приходять до двору, після до хати. Сонний настрій, Катерина вже спить, інші також. Порається лише одна невістка Ганна. На Володька у світлиці на лавиці чекає постіль і сон.
Другий ранок – недільний ранок. Про це знає все. Сонце недільного ранку сходить не так, як завжди, ліс стоїть бадьоріше, поле майорить, мов прапор святочний, небо синє, таке синє, аж ніяково… Мов залізні гравюри, стоять на тлі синяви велетенські, непорушні черешні, цвітуть дикі рожі у бгіжі, а довгий, зі стрішкою, частокіл простягнув свої рамена уздовж доріжки на схід і захід, зникаючи кінцями у зарослях бузнику та бозу.
Пасіка нагадує забутий музичний інструмент. Хтось ударив по його струнах і вони бренять, зливаючись із далеким дзвоном, що птахами несеться з півдня, з-за лісу, де в синій далечі горить на сонці позолотою хрест і біліє над зеленню прадавня дзвіниця.
Воздух насичений медовими випарами… По роззявлених устах левячих пащек совгяють своїми тяжкими задами джмел з незграбними, набубнявілими лапами… Великий квадратовий шмат розцвілої конюшини, що в ній довго живе нічна роса, нагадує килим тонкої тканини, розстелений тут для якоїсь урочистості, а від нього похило, довгою стрічкою до молодого дубняку, тікає нивка гречки, обсипана міріядами бадьорих бджілок.
Чекайте! Зараз із того темного дубового гаю, зі співами гимнів вийдуть величні люди у довгих, білих одягах. Вони пройдуть повільно, урочистою ходою нивою гречки і зупиняться на килимі конюшини. Дзвони литимуться просто з небес, сонце співатиме величне «Глорія», тіні хмарин, що нечуйно торкаються землі, торкнуться співу, підхоплять його і віднесуть, віднесуть.
Старий Юхим і малий Володько не йдуть цього ранку до церкви, їм це зайво. Юхим стає із сонцем, Володько спить міцно і довго, а після обидва сходяться і йдуть. Не зупиняються, ані в саду на лавиці під широколистим, волоським горіхом, ані в курені біля пасіки, а йдуть далі і далі в найдальший кут саду, де стоять поодинокі сливи-хруставки з пообсихалими верхами і де на розі бгіжа [!] височить здоровенна, косата береза вся подовбана дірками, бо з неї кожної весни сочать її цінний сік.
І тут просто у траві обидва сідають. Довкруги білі ромашки і сині дзвіночки. На них падає ранішнє сонце. У старого на колінах товста, у шкіряній оправі, книга. Старий читає, малий слухає. Ні, то вже не про Кощея Безсмертного і не про Івана Царевича. Це дивна книга, Володько такої ще не чув. У ній про Бога, що ходив по землі, що говорив з людьми, що карав чи милував, про людей, що творили чудеса…
Володько мало з того розуміє, дуже мало, але єдине, що він вичуває: є то продовження того ж чудесного, що він чув з книг Василя. Великий, дивний, не звичний світ. І як добре, що дід узяв його за руку і повів туди у те інше, не земне, царство. У книзі говорилося: «Прийди і пий воду життя даром». Цілющу воду. Ту саму, що її пив Іван Царевич, коли його заворожила зла мачуха його коханої. Казка. Ой, чи казка? Може дійсність? Може життя? Володько ще цього не знає, він лише вслухається у мову діда, його голова піднята, його очі широко дивляться, його уста відкриті…
Три дні пробув Володько у діда Юхима, у понеділок його відвіз Клим назад. Їхали не порожні, на возі лежали якісь клунки, а між тим видно баньку, що в ній був мед. Їхали довкруги до Мартинового хутора, після дорожиною, що веде до Дермання, а далі, знов повернули до Матвієвого хутора. Усі ті пакунки і та банька з медом лишилися разом з Володьком дома. Настя була і щаслива і, якось десь далеко, в собі, нещаслива. Уже не раз дід Юхим пропонував Матвієві свою поміч, але Настя завжди перечила. На цей раз не перечила. Може тому, що була в тяжі, а може і тому, що її мазун Володько вернувся сяючим, ніби він переродився. У клунках була мука пшенична, були крупи різні, було дещиця сала. На хуторі повеселішало.
Матвія ще не було. Пару днів була тітчина Катерина, але вона відійшла. Дуже жалувала, що Володька не було дома. Настя ходила «на пшеницю», «на буряки», «на просо». Спідниця її завжди високо підтикана, рукави завжди закачані, обличчя завжди спалене. Вона носить ряднами зілля, осот різний, горошок польовий. Усе то йде на поживу свиням, коровам, коням. Їй тяжко ходити, вона голосно сапає, Володько спостерігає за нею здаля і все міркує, що це з його мамою сталося.
Василь іноді, коли зіставався самий з Володьком та Хведотом, робив «псікуси». Ось він витягнув Володька на горище хати і мало, мало не пустив його вниз через дверці у фаціята даху. Довго тримав хлопця перевішеного через перекладину головою вниз – Господи, що за страхіття, як казала Настя. Володько кричав кричма, на це навинулась мати і Василеві дісталось. Геть чисто спарила кропивою його сіданку.
Але Василеві це не перешкоджає далі щось таке видумати. Вони залізли до матірної скрині, дістали сулію слив’янки, половину з неї «видудлили», а після обидва лежали п’яні трупами. Василь і корів не погнав пасти, і не чув коли прийшла мати. Настя знайшла його сонного в соломі, але це не спасло його від прочухана. Володько, розуміється, дістав також і свою порцію ляпасів, один Хведот, що тим часом прогулявся по городі і знищив півгрядки цибулі-сіянки, був покараний не за пияцтво, а за звичайну шкоду.
Але траплялось, що Василь з Володьком зробили і щось корисного. Так, наприклад, одного разу, як тільки Василь пригнав «з роси» корови, вони пішли обидва, за дозволом матері, у заставську соснину і назбирали повний горщик малин, суниць та чорниць. Володько геть чисто поколов собі ноги, бо там багато тернини, шипшини і сухих шишок, але як смашно було споживати вечором ягоди зі свіжою сметаною. Хведот так обмурзався чорницями, з Володьковою допомогою, що походив на саджотруса, або на того муринчика, що його намальовано у Василевій книзі. І коли йому підніс Володько дзеркало, щоб той побачив «свою пику», він так настрашився, що почав ревіти. А Володько ще й дражниться.
– О! О! Чекай, чекай! Тепер ти завжди такий будеш! – Хведот від того реве ще дужче, а мати від печі гукає:
– Діти! Як візьму костура, то я вас утихомирю!
Але хто там боїться її костура? Хіба вони не знають, що батька нема дома, а тим самим свобода їх нічим необмежена.
Верхів – село, нині Острозького району Рівненської обл. (на карті – 14).
Подається за виданням: Самчук У. Волинь. – Торонто: [1965 р.,] т. 1, с. 205 – 213.