Початкова сторінка

МИСЛЕНЕ ДРЕВО

Ми робимо Україну – українською!

?

Урош i Мрлячовенки

Переклад Михайла Старицького

На широкім на Косовім полі,

Коло церкви білої Самдрежі,

Стали разом табори чотири:

Один табір Вукашина-кроля,

Другий табір Углиша-державця,

Третій табір Гойка-воєводи [33]

А четвертий – Уроша-царенка.

Завелися сподарі за царство,

Проміж себе вже готові битись,

Хоч на смерть, ножами золотими:

Чиє царство – згодитись не можуть.

«Моє єсть!» – гука король Вукашин;

Собі й Углиш: «Не твоє, моє-бо!»

Гойко пробі: «Ні, моє – не ваше!»

Слуха теє молодий царенко,

Слуха теє, – не промовить слова,

Бо супроти трьох братів не сміє,

Не насміє проти трьох Мрляченків.

От і пише лист король Вукашин,

Пише лист і посила чаушом

Аж до міста білого Призрену,

До дного Неделька-протопопа:

Хай прибуде на Косове рівне

І повіда, кому стать на царство,

Бо він сам царя на смерть готовив,

Сповідав і причащав дарами,

Та в його і книга староставна».

Другий лист державець Углиш пише,

Пише лист і посила чаушом

Теж до міста білого Призрену,

До того ж Неделька-протопопа;

Пише третій – воевода Гойко,

Шле і він чауша запального;

А царенко Урош ще четвертий

Пише лист і посила чаушом.

Всі чотири дрібні листи пишуть,

Посилають запальних чаушів;

Ще ж усі – один другого потай.

Збіглось разом вершника чотири,

Збіглось разом у Призрену білім,

Попід двір Неделька-протопопа.

Протопопа не застали дома,

Бо у церкві вутреню він правив,

А по їй і святу службу божу.

Ну, та й смілі ж ті чауші в біса,

Із завзятих найзавзяті, певне:

Не схотіли позлізати з коней,

А так верхи й затурили в церкву;

Повиймали канчуки плетені –

Та й ну бить Неделька-протопопа!

«Гей! хапайсь, Недельче-протопопе!

Гайда зараз на Косове рівне,

Та скажи, кому на царство стати:

Бо ти сам царя на смерть готовив,

Сповідав і причащав дарами,

Та в тебе ж і книга староставна.

Ну, мерщі ж, як голови ще шкода!»

Ой заплакав протопоп Неделько,

Сльози ронить, промовля чаушам:

«Одступіться, посланці від дужих,

Поки в церкві не одправлю служби:

Тоді взнаєм, кому стать на царство».

Схаменулись, виїхали зараз.

А як служба покінчилась божа,

Вийшли люде перед білу церкву.

От Неделько-протопоп і каже:

«Мої діти, четверо чаушів!

Правда ваша, – я царя на смерті

Сповідав і причащав дарами;

T’ але ж в його не питавсь за царство,

А питався за гріхи, що вдіяв;

Ви ж простуйте до Прилипу-міста,

Аж до двору короленка Марка,

До самого Марка, мого вченя:

Він од мене вивчився письменству.

Марко був за писаря цареві,

У його ж і книга староставна,

Йому й знать, кому спадає царство.

Ви покличте на Косове Марка –

Щиру правду він вам оповіда,

Бо нікого не боїться Марко,

Опріч бога одного святого!»

От побрались четверо чаушів,

Їдуть просто до Прилипа-міста,

До оселі короленка Марка.

Як були вже перед білим двором,

У ворота брязнули залізом.

Те зачула Єхросина-мати,

Кличе зараз сина свого Марка:

«Сине Марку! чадо моє любе!

Хтось ударив брязкалом в ворота:

То, здається, батькові посланці!»

Встає Марко, одчиня ворота.

Уклонились Маркові чауші:

«Помагайбі, господарю Марку!»

На те Марко їх віта рукою:

«Б’ю чолом вам, мої діти любі!

Чи здорове пак лицарство сербське

І шановні королі та князі?»

Уклонились посланці низенько:

«Господарю, короленку Марку!

Всі здорові, та немає згоди,

Бо велика між сподарів звада:

На Косовім на широкім полі.

Біля церкви білої Самдрежі,

Завелися сподарі за царство;

Проміж себе вже готові битись,

Хоч на смерть, ножами золотими:

Кому царство – згодитись не можуть.

Тебе кличуть на Косове рівне,

Щоб сказав ти, кому стать на царство».

Іде Марко до господи зараз,

Зве на раду Єхросину-матір:

«Єхросине, моя ненько рідна!

Між сподарів стала тяжка звада:

На Косовім на широкім полі,

Біля церкви білої Самдрежі,

Завелися сподарі за царство;

Проміж себе вже готові битись,

Хоч на смерть, ножами золотими:

Кому царство – згодитись не можуть.

Мене кличуть на Косове поле,

Щоб сказав їм, кому стать на царство».

Як сам Марко дбав о щирій правді,

Так благає й Єхросина-мати:

«Слухай, Марку, мій єдиний сину!

Заклинаю молоком матернім:

Не скривди ти, не скриви душею

Ані батька, ані дядька ради;

Кажи правду, як кохаєш бога.

Гляди ж, сину, не згуби душі ти:

Бо вже краще голівоньку стратить,

Ніж свою пак огрішити душу!»

Узяв Марко староставну книгу,

Осідлав строкатого Шарина [34]

Сам на спину коню Шарцю скочив

Та й поїхав на Косове рівне.

Як над’їхав Марко уже близько

До шатра, де був король Вукашин,

Обізвавсь тоді король до його:

«Хвала богу, доля ж моя щасна:

Ото їде син мій рідний Марко,

Він присудить мені царство певно,

Бо йому й спаде воно по батьку».

Марко чув, а й слова не промовив,

На шатер не скинув навіть оком.

Як державець Углиш Марка вбачив,

То до його й закидає словом:

«Моє щастя, то небіж мій їде:

Він присудить мені царство певно!

Скажи, Марку, що моє це царство, –

Будем спільно, як брати, царити!»

Мовчить Марко, не промовить слова,

На шатер не скине навіть оком.

Вбачив Марка воєвода Гойко,

Та до його й закидає словом:

«Моє щастя, то небіж мій їде!

Він присудить мені царство певно:

Бо як був ще невеличким Марко,

Пестував я його сам кохано,

Пригортав до лона під аксамит,

Мов найкраще яблуко злотисте;

Як було це їду куди верхи, –

Садовлю з собою завжди Марка…

Скажи, Марку, що моє це царство:

Царювати сам ти будеш справжнє,

А я буду по тобі лиш первим!»

Мовчить Марко, не промовить слова,

На шатер не скине навіть оком.

Їде просто до шатра ясного,

До шатра Уроша молодого;

Догнав Шарця до шатра царенка,

Та і зскочив із коня тут Марко.

Як угледів його хлопець Урош,

Схопивсь зараз з подушок шовкових,

Схопивсь хутко, радісно говорить:

«Слава богу: то ж хрещений батько,

Мій хрещений короленко Марко:

Він по правді скаже, кому царство».

Кинувсь він – та й обвились руками,

Білий вид цілують брат у брата,

О здоров’є лицарське питають;

На м’яких подушках потім сіли.

Не багато уточилось часу,

Як по дневі темна ніч настала.

От порану почало світати,

В церкві білій задзвонили в дзвони, –

Добродійство рушило до церкви.

Як скінчилась вже свята одправа,

Вийшли всі добродії із церкви

Й посідали в цвинтарі за столи;

П’ють горілку, заїдають цукром.

Бере Марко книгу староставну,

Подивився в книгу ту і каже:

«Батьку мій, короле Вукашине!

Та невже ж пак королевства твого

Тобі мало? Бодай його стратив,

Коли хочеш ще й чуже одняти!

А ти, дядьку, господар Углйшу!

Та невже ж пак господарства твого

Тобі мало? Бодай його стратив,

Коли хочеш ще й чуже одняти!

А ти, дядьку, воєводо Гойку!

Та невже ж пак воєводства твого

Тобі мало? Бодай його стратив,

Коли хочеш ще й чуже одняти!

Подивіться ж (хай вас бог скарає!):

Книга пише, що Урошу царство,

Сироті, по батькові спадає,

Бо його це батьківщина власна.

Цар і сам в остатнюю годину

Одказав се царство свому сину».

Як зачув король Вукашин теє,

Одним скоком він схопивсь на ноги,

Витяг потім золотого меча,

Щоб забить ним сина свого Марка;

Кинувсь Марко од отця втікати,

(Бо, звичайно, не впада дитині

З своїм батьком, з своїм рідним битись), –

Утіка він поза білу церкву,

Кругом церкви білої Самдрежі.

Біжить Марко, а король – по п’ятах;

Уже тричі обернули коло

Кругом церкви білої Самдрежі;

Уже мало не піймав він Марка, –

Коли з церкви щось загомоніло:

«Ховайсь в церкву, короленку Марку!

Чи не бачиш, що погинуть маєш,

Ще й погинуть од свойого батька,

А за правду пресвятую божу».

Одчинились тут церковні двері,

Марко вбіг у білу церкву зараз,

А за ним і зачинились двері.

Добіга до тих дверей Вукашин,

Як ударить мечем прямо в двері, –

Аж звідтіль червона кров капнула.

Схаменувсь тоді король Вукашин

І промовив жалібно словами:

«Ох і боже, лихо мені тяжке!

Загубив я свого сина Марка!»

Але з церкви щось йому на теє:

«Ой чувай, королю Вукашине!

Ти забив не сина свого Марка,

А забив ти янгола святого».

Як король на Марка був сердитий,

То й почав його тут проклинати:

«Бодай хрест тебе убив, мій сину!

Щоб не мав могили, ні нащадку!

Та бодай ти не діждався й смерті,

Поки в турка за слугу не станеш!»

Клене батько – величає Урош:

«Батьку Марку! Бог тобі оддячить!

Хай твій розум світить всім на раді!

Хай твій меч не вищербиться в січі!

Хай не буде над тебе юнака!

Хай живе про тебе слава в світі

Поки стане місяця і сонця!»

Як вістилось, так усе й справдилось.


Примітки

33. Углиш, Вукашин і Гойко – три брати із роду Мрлячовичів, ті ж самі, що будували Скадер на Бояні. Род Мрлячовичів з родом Неманичів ворогував завжди за панування; по смерті ж Душана всі вони напали на молодого плохенького Уроша, та до їх пристав і Юг-Богдан з синами і з своїм зятем Лазарем.

34. Шарин, або Шарець – так звався славутний кінь Марка-короленка; це назвище йому надано за шару його масть чи – як у нас кажуть – строкату.

Подається за виданням: Старицький М. Твори у 8 тт. – К.: Державне видавництво художньої літератури, 1963 р., т. 1, с. 449 – 456