Утопія
Жарких М.І.
Звернення М.Литвина до короля Сигізмунда-Августа має досить близьку паралель в часі, просторі та методах аргументації. Це проекти реформ Івана Пересвітова, звернені до московського царя Івана_4. Пересвітов наголошує на необхідності реформ, змальовуючи ідеальну країну, яку він зве Туреччиною [18] (допіру Томас Мор здогадався, що в цьому контексті треба вживати назву вигаданої країни – Утопії) – достоту так, як ідеальна країна Литвина зветься Кримом [19].
Валерій Шевчук дав цікаву класифікацію утопічних систем [20]:
1. описи раю;
2. описи ідеальної держави, яка знаходиться на острові чи далеко на Сході;
3. спроби реформувати той уклад, який був у країні, де жив мислитель, зробивши його по змозі ідеальним, а через це утопічним;
4. реальні спроби реформувати суспільство, які не вдалися в силу тих чи інших умов.
За цією класифікацією твори Литвина та Пересвітова належать до третьої групи – проектів конкретних суспільних реформ, з елементами другої групи (опису ідеальної країни).
Дослідниця "Сказання про Магмет-султана" відзначає, що Туреччина в творах Пересвітова уявлялась історикам як чисто вигадана ідеальна країна, і воліє показати, що ця Туреччина таки має деякі реальні історичні риси. Але при цьому ніхто не розглядає твори Пересвітова як джерело до історії Туреччини.
Звичайно, всі мандрівники, описуючи чужоземні краї, тою чи іншою мірою ідеалізують чи підкреслюють такі риси чужого краю, яких їм бракує у себе на батьківщині. Але така поверхова подорожницька ідеалізація не має нічого спільного з ґрунтовною, основоположною ідеалізацією чужих країн у Литвина, для якого наявність ідеальної країни є стрижнем твору. Литвин не ідеалізує реальні країни. Литвин намагається надати рис реальності своїм утопічним вигаданим країнам. Тому наше завдання – протилежне: показати, що Крим у Литвина майже не має історичних рис, а виступає тільки як ідеальна країна, а твір Литвина практично не має джерельного значення.
Примітки
18. Розалиева Н.Ю. Османские реалии и российские проблемы в "Сказании о Магмете-салтане" и других сочинениях И.С.Пересветова. – "Османская империя: государственная власть и социально-политическая структура", М., 1990 г., с. 212 – 221.
19. До речі, в романі М.Костомарова "Кудіяр" Крим теж виступає як ідеальна країна, протиставлена московському державному терору.
20. Шевчук В. Козацька держава. – К.: 1995 р., с. 349 – 350.