Цивільна забудова Подолу 1850-1917 рр.
Парнікоза І.Ю.
На Поділ не поширювалися правила київської еспланади, зважаючи на що на середину ХІХ ст. його територія була добре освоєною, а садибні ділянки забудовані переважно невисокими дерев’яними одноповерховими і за давнім українським звичаєм потинькованими та побіленими, переважно житлового призначення. Такі будинки зводилися і надалі, але переважно на околицях. До сьогодні збереглося небагато їх зразків.
В 1870-х рр. їх почали споруджувати з цегли на два-три поверхи. В першому мешкав власник з родиною, який, як правило, утримував тут ще й крамницю. Квартири на другому та третьому – здавалися в найм.
Деякі зведені тоді будинки функціонували як готелі, як наприклад оздобна кам’яниця по вул. Братська, 7 де в 1854 р. зупинялася українська письменниця Марко Вовчок (М. Вілінська-Маркович). Втім, як свідчать малюнки С. Світославського на околицях Подолу будинку були переважно одноповерхові та дерев’яні.
Іншим є будинок мебльованих кімнат «Дніпровський порт» (за іншими даними готель «Сербія»), в яких у 1890-х рр. знімав житло письменник О. Купрін. Тут він готував свою першу книгу – збірку начерків «Київські типи». В оповіданні «По сімейному» Купрін колоритно писав свій тимчасовий притулок під назвою «Дніпровська Гавань». Проте справжній меморіальний будинок, що мав два поверхи, не зберігся. Його триповерхове відтворення зведено в 1981-82 рр.
З напливом до Києва посередників, конторників та інженерів, які потребували житла, місто пережило на рубежі століть нову будівельну хвилю, коли прибуткові будинки ставали багатоповерховими (Бєломєсяцев та ін., 2012). У 1895 р. розплануванням та розбудовою колишньої садиби професора медицини Ф. Мьорінга на Хрещатику розпочалася справжня «київська будівельна лихоманка», що тривала до 1901 р., коли настала загальноросійська криза. У ці роки, як подає міський путівник:
«земля в центрі міста купувалася з бою, старі будинки, цілком придатні для житла зносилися до основи, а замість них зводилися велетенські будівлі нової формації. Чисельність цегельних заводів зросла, ціни на цеглу піднялися мало не вдвічі, банки видавали позики направо і наліво, місто ставало невпізнанним зовнішньо. Досить сказати, що кількість новоспоруджених кам’яних будинків у проміжок часу з 1898 до 1901 р. сягнула вражаючої цифри – близько 1000».
То були так звані прибуткові житлові будинки, споруджувані на взаємовигідних для замовника та будівничих умовах, як правило під заставу нерухомого майна. До «будівельної лихоманки» долучилися десятки київських архітекторів, цивільних інженерів та техніків. Це явище збіглося з таким же їх будівництвом в Європі (Малаков, 2013).
Зауважимо, що прибуткові будинки почали споруджувати люди середнього статку. (Малаков, 2013). Багатоповерхове житлове будівництво кін. ХІХ-поч. ХХ ст. здійснювалося переважно в межах існуючої вуличної мережі, за винятком освоєння раніш не забудованих територій. Прибуткові будинки зводилися із світло-жовтої київської цегли. Чим більшою була кількість помешкань в новому будинку, тим швидше він окупався. Прибуткові будинки мали також інше квартирне умеблювання та інтер’єр, у якому присутні були елементи комфорту. Кожна квартира складалася з кількох кімнат, серед яких передпокій, вітальня, кабінет, їдальня, будуар, спальня, дитяча, ванна, ватерклозет (Бєломєсяцев та ін., 2012; Малаков, 2013). З’явилися центральне опалення і на початку ХХ ст. остаточно утвердився модерний стиль з функціональною доцільністю та гігієною житла (Ілюстрована.., 2012).
Прибуткові будинки будують також монастирі. Також варто згадати монастирські крамниці Братського монастиря – (кін ХІХ-поч. ХХ ст.), що створювали напівкруглі крила, що розходилися від будівлі дзвіниці Богоявленського собору. Наразі вони надбудовані в головний корпус Києво-Могилянської академії.
Тож Поділ разом з усім Києвом, переживає апогей розбудови. Тут навіть зносилися найдавніші пам’ятки житлової забудови. 1902 р. преса повідомила про руйнацію унікальної старовинної кам’яниці («будинок Артемихи») по вул. Межигірській, 9/23. Власники (родина Горєлових) розібрали її заради спорудження прибуткового будинку. Житлова забудова епохи класицизму взагалі зносилася у жахливих масштабах, супроводжувана ностальгічним сумом любителів патріархальної старовини, таких як Г. К. Лукомський. Окремі її зразки збереглися на світлинах Д. М. Щербаківського, який знімав зникаючі споруди. В той же час тоді ж вперше виник рух киян на захист пам’яток міста (Бєломєсяцев та ін., 2012).
Прикладом подільського прибуткового будинку також може служити велика наріжна кам’яниця №7/3 на розі вул. Спаської та Межигірської де народилися рідні брати журналіст М. Кольцов та художник – сатирик Е. Єфімов (Фрідлянд). Тут на квартирі на другому поверсі також знаходилася невелика молельня євреїв-учасників русько-японської війни.
На вул. Ігоревській увагу привертає інший прибутковий будинок з наріжною вежею під номером 9/1 (арх. В. Ніколаєв, 1893), в якому у 1898-1914 рр. жив відомий київський археолог чеського походження В. Хвойка.
Положення 1870 р. допускало за дозволом архітектора відступати від загального плану міста, що сприяло появі нових стилів. Прибуткові будинки зводилися, головним чином, в так званому «цегляному стилі». При цьому карнизи та пілястри фасаду будинку оздоблювалися цегляними орнаментами, що нав’язували до популярного в той час віденського ренесансу (Скібицька, 2011; Малаков, 2013).
Зразком такого будинку в «цегляному стилі» з елементами неоренесансу є виразна будівля прибуткового будинку Л. Максимової по вул. Сагайдачного, 10, архітектора В. Безсмертного 1899-1900 рр. Тут заокруглені парапети, що переходять в декор великих шатрових веж, критих під «луску», які колись мали по верху ажурне металеве завершення. Чітке членування фасадів розкрепуванням та міжповерховими тяжами виконано в цегляному декорі. Також привертає увагу коване огородження балконів та сходів, що мають оригінальне вирішення, яке не повторюється ніде більше в Києва (Малаков, 2013).
Будинки прикрашалися різноманітними декоративними вежами, аттиками, ліпними прикрасами, різьбленими парадними дверима, з кованими огородженнями балконів (Ілюстрована, 2012).
Наприкінці століття панувала також еклектика, тобто поєднання елементів різних стилів в одній будівлі. Виразний будинок по вул. Сагайдачного, 35-37, що належав до лікаря В. Проценка, міського голови у 1900-1906 рр. є реалізацію еклектики кін. ХІХ ст. тут ми бачимо елементи різних стилів. Цей будинок було зведено близько 1900 р.
Численні прибуткові будинки в «цегляному» чи еклектичному стилях можна побачити також на суч. вул. Верхній та Нижній Вал, Хорива, Сагайдачного, Братській, Андріївській, Межигірській, тощо. В кінці ХІХ ст. поширюється також звернення до давніших історичних стилів, як російських так і закордонних, що породило так званий «історизм». Доводиться констатувати, що через нищівну русифікаторську політику на Подолі як і в Києві загалом тоді вперто бракувало українського історизму. Ситуація мала змінитися лише з приходом доби модерну.
Паралельно на Подолі або зводилися нові, або адаптувалися старіші будівлі під потреби навчальних закладів. В попередньому розділі ми вже згадували про триповерховий класистичний будинок за адресою Костянтинівська, 5 зведено у дві черги (1810-ті та 1870-ті рр.). Тут містилася духовна семінарія, а з 1901 р. Подільське духовне училище. Наразі це будівля військової частини.
Будинок по Костянтинівській 9/6 – теж доби класицизму, зведений у 1830 р. як дворянське повітове училище (арх. П. Дубровський). Пізніше він був незграбно надбудований третім поверхом. У 1859 р. у флігелі ції будівлі (вул. Костянтинівській 6) було відкрито першу в імперії недільну школу для початкової освіти простої людності. Того ж року школу відвідав Тарас Шевченко, який зустрівся тут зі своїм приятелем – викладачем училища, художником О. Сенчило-Стефановським (Київ, 2001).
Олексій Флорович Сенчило-Стефановський — був іконописним живописцем і вчителем малювання в Киево-Подільському училищі у 1840 – 1860-х роках (родом з Ніжина), а також великим приятелем Шевченка. Про перебування Шевченка в Києві (в 1845 — 1846 pp.) він розповів мені таке:
1) Шевченко любив з ним кататись по Дніпру в човні, і тоді вони виспівували одну з найулюбленіших пісень Шевченка;
Та по тім боці, та на толоці
Цвіте горошина,
А в дівчини та чорнії брови,
Як у волошина.
2) Вони брали участь у науково-археологічній експедиції і розривали Могилу Переп’ятиху. У Сенчила був малюнок олійними фарбами, що зображав цю могилу в розрізі; він тепер належить В. Б. Антоновичу. Чи не ці розкопки навели Шевченка на думку написати кілька віршів про могили?
Сенчило листувався з Шевченком, і в нього було до двадцяти листів від Шевченка (нещодавно втрачених); листи були гумористичні; в одному Шевченко писав: «Коли б вас у Петербург виписать, дак там вас зробили б товкачем або підтовкачем».
На Контрактовій площі розташовувалася Третя Подільська гімназія. Її приміщення (Контрактова площа, 8), як ми вже згадували в попередньому розділ початково зводилося як двоповерховий класичний особняк, що належав багатому киянину Назарію Сухоті. В середині XIX ст. в ньому натомість знаходилася міська дума. В 1876-1878 рр. його надбудували і розширили для гімназії архітектори Олександр Шіле і Володимир Ніколаєв. Вихованцями гімназії були син торговця мануфактурою Лев Шварцман – він же філософ-ідеаліст Лев Шестов, лікар-академік Феофіл Яновський, поет Данило Ратгауз. Зараз це приміщення займає районний Будинок дитячої творчості. На Подолі розміщувалася також свого роду філія Фундуклеївської гімназії – Подільська жіноча гімназія, створена в 1872-му на базі Подільського жіночого училища. Їй надали міський будинок по вул. Покровської, 4, який з тих пір був двічі надбудовано. Сьогодні це приміщення займає ліцей № 100 «Поділ». (З історії Київських гімназій ).
На початку ХХ ст. з промислових та виробничих споруд на житлові перейшов якісно новий архітектурний стиль – модерн або сецесія. Цей стиль не тільки перевів Київ з розряду губернських до істинно європейських, але й призвів до формування оригінального місцевого українського модерну, який почав використовувати вироблені українською культурою мотиви (від оздоблення Бессарабського ринку до будинків роботи В. Кричевського). Перші прояви сецесії знаходимо в промислових будівлях, зокрема Подільських млинах.
Появу модерна в житловій архітектурі супроводжував також перехід до принципово нової схеми вирішення міської забудови – т.з. будинків-кварталів. На Подолі було небагато споруд в стилі модерн. Це паровий млин Яновського (знесений в 2009 р.) по вул. Набережно-Хрещатицька 21; конторський будинок фірми «Т. Апштейн і сини», арх. В. Риков – Спаська 12; будинок Подільської поліційної дільниці, 1910-1912 рр., арх. Е. Брадтман по пров. Хорива, 1; прибутковий будинок купця А. Ліпкеса, Контрактова площа, 10а; прибутковий будинок грецького монастиря, Контрактова пл., 2-6, арх. В. Ейснер (Скібицька, 2011). В стилі модерн виконано також прибуткові будинки поч. ХХ ст. на вул. Костянтинівська, 1/2, Братська, 6, Контрактова площа, 1/2 та ін.
Подільська пожежна частина з вежею (арх. Е. Брадтман, 1910 р.), зведено також в стилі раціонального модерну на місці колишнього старого Гостинного двору по пров. Хорива (кол. Воскресенський).