2. Дорошенко та Мазепа у Кам’янці
Данило Мордовець
– Гетьман їде! Гетьман їде! – пролунало у натовпі кам’янецьких обивателів, які з гіркотою і тривогою дивились, як юрби татар і турків з кирками, мотиками й лопатами в руках вирівнювали дорогу і лагодили міст через провалля, що відокремлювало місто від фортеці.
– Який гетьман! Ханенко – польської сторони? – запитували інші.
– Е! Де там Ханенко! Ханенко з панами ляхами, з Лянскоронським та старостою Потоцьким п’ятами накивали з Кам’янця нашого.
– А! То це потурнак – Дорошенко…
– Він… Зовсім побусурманився… і не запеклося кров’ю його серце, дивлячись, як домовини наших батьків викопували та образи в грязюку кидали.
– Хто ж це з ним, молодий, збоку?
– А Мазепа ж – писар.
– А! Чули: цей, кажуть, м’яко стелить…
Це вони говорили про двох вершників, що спускалися від фортеці з гори на міст. Один з них був чорнявий, кремезний чоловік з понурими вусами й чорними неморгаючими очима, в розкішному кунтуші і в невисокій шапці з пером. Це був Дорошенко. Другий, молодий, білявий, з лагідними сірими очима й по-польськи «закренцоними» вусами – Мазепа, який почав уже робити собі кар’єру.
– Під Москвою нам бути не з руки, – тихо говорив Мазепа, гладячи гриву свого коня.
– Звісно, воно правда: батько Хмельницький схибив, – задумливо відказав Дорошенко.
– А твоя милость поправить справу, – підлещувався Мазепа.
– Та крові це багато коштує.
– Так… без крові й зуб не випадає… Але ж твоя милость який зуб у Москви вирвеш…
Дорошенко суворо опустив очі і нічого не відповів.
– А жити під турчином – не те, що під Москвою, у турчина – як у бога за дверима, а в Москви і за дверима в лабетах, – продовжував підлещуватися нечистий.
Дорошенко якось сердито смикнув правого вуса донизу.
– Та он і хан кримський – чим не пан? – дивлячись убік, пробурчав він. – Той же цар, у Москви данину бере, а не те, що їй дає…
Кримці й турки, що рівняли дорогу, побачивши гетьмана, перемовлялись між собою і віддавали шану. Дорошенко привітно кивав їм головою, а Мазепа жартував по-татарськи, і татари відповідали йому веселим сміхом.
– У! Собачі сини! – крізь зуби процідив один із кам’янчан.
– Потурнаки прокляті! – кинув другий.
З натовпу кам’янчан вийшов старий, одягнений в добру синю свитку, і, наблизившись до Дорошенка, що саме проїжджав мимо, зняв шапку,
– Ясновельможний пане гетьмане! – мовив він. – Зроби ласку твою.
Дорошенко спинив коня.
– Що тобі треба, старий? – запитав він скоромовкою.
– Змилуйся, пане! Накажи церков не грабувати н над образами не глумитися.
Похмуре обличчя гетьмана потемнішало. Він ще сердитіше смикнув себе за вуса.
– Це не моя воля, – якось чи то з досадою, чи то з прихованим соромом відповів він.
– Як не твоя, паночку! – заблагав старий.
– Не моя: це воля пресвітлої султанської величності, – відрізав гетьман.
– О боже ж наш! Боже!
– його пресвітла султанська величність карає ваше місто за ваші провини, – поквапився пояснити Мазепа.
– Які ж наші провини, паночку!
– Ви противились волі падишаховій…
У цю мить неподалік залунав кінський тупіт і дитячий крик.
– Мамо! Мамо-о-о! – відчайдушно голосила дитина. Всі озирнулися. Понад проваллям, через яке був перекинутий фортечний міст, вузенькою стежкою скакав татарин із сагайдаком та стрілами за плечима; однією рукою він обхопив дівчинку років десяти, а може, й трохи менше, яка пручалася на сідлі, намагаючись вирватись. Дівчинка була чарівна: золотисте, як червонне золото, волосся її горіло на сонці, біле личко, чорні дугою брови, біла, вишита червоним сорочечка – вся вона здавалась якоюсь квіточкою.
– Мамо! Мамо! Ой мамусенько!
За татарином, відчайдушно ридаючи, бігла жінка.
– Рятуйте, хто в бога вірує! – голосила вона. – Татарин дитину вкрав! О-о! Рятуйте! Рятуйте!
Дехто з кам’янчан кинулись було навперейми хижакові, але він стиснув острогами коня й вихором помчав, лишивши за собою тільки клуби куряви.
Нещасна мати, знесилено впавши на землю, билась і ламала руки.
Дорошенко й Мазепа, скориставшись із загальної метушні, непомітно зникли у звивистих вулицях міста.
Примітки
Подається за виданням: Мордовець Д. Кримська неволя. Сагайдачний. – К.: Український центр духовної культури, 1994 р., с. 6 – 8.