«Червоний привид по таборах…»
Юрій Клен
Червоний привид блукає Європою.
Карл Маркс. З «Комуністичного маніфесту».
Червоний привид по таборах
блукає краєм полонин,
по швабських і тірольських горах
і між баварських луговин.
Не комісари, а майори
всіх на спасенну кличуть путь,
будуючи ті коридори,
що нас додому поведуть.
Пантрують люд совєтські скавти;
мов жниво, в’яжуть у снопи,
саджають пачками на авта.
Щодня чекай! Вночі не спи!
Чому ж у Київ, Крим, Одесу
не ваблять далі гомінкі,
і кидаються під колеса
діди, і діти, і жінки?
Чого тікають у печери,
мов від галер дурні раби,
щоб жити там, як травожери,
в лісах збираючи гриби?
Коли від люду всіх теренів
стрічають опір і протест, –
шлють красномовних Демосфенів,
що присягаються на хрест,
що всіх життя чекає щасне
у неосяжному краю,
де правда-воля вже не згасне,
де в січні все – як у маю,
де все не так, як у Тіролі,
де свині-гуси як бики,
де виноград як бараболя,
а полуниці як сливки…
Загомонів уранці табір,
бо ждуть комісію «на чай»,
яка «у мировом масштабе»
змалює нам наш рідний край.
Ось підкотила лімузина,
і з неї виступив майор,
на людний натовп оком кинув
і взяв одразу тон-мажор.
На ньому ордени, пагони
(як за царя!), усе – як слід.
Він дуже любить макарони
і замовляє вже обід.
Це він потужним даром слова
серця захопить у полон.
Усе він: Цезар, Казанова,
Калігула і Ціцерон.
Скликається загальні збори.
В комісії він голова
і перед натовпом говорить
такі проречисті слова:
«Вас, дітей, що заблукали
в хащі, в дальні нетрі міст,
ми збираємо помалу,
вам будуємо той міст,
яким будете вертати,
заспівавши «Заповіт»,
в степ, де вас країна-мати
вже чекає двадцять літ.
З зачаклованого круга,
де життя – мара і тінь,
чи ж не пориває туга
вас у рідну далечінь?
То шукайте ж ви дороги,
що веде із чужини
на широкі, на розлогі,
на Шевченкові лани!
Не блукайте манівцями,
бо вже вам додому шлях
ми встелили килимами;
квітне він у прапорах,
що палахкотять на вітрі,
мов червоні пломена.
Всіми фарбами палітри
вам засяє далина!
Вас вітатимуть оркестри.
Тут Дніпро, а там Нева.
Та хіба ж не рідні сестри
Україна і Москва?
Їх єднає в цю хвилину
серця спільний ритм і стук;
буде в них душа єдина,
що не знатиме розлук.
Править там великий геній
(скрізь висить його портрет),
і сказав колись Єсенін,
наш олонецький поет:
«Если крикнет рать святая:
Жить иди со мной в раю!
Я скажу: Не надо рая,
дайте родину мою!»
Гляньте, як наш край «пролетів»
у потужну силу зріс,
як щетиною багнетів,
мов ялиць вершками ліс,
переблискує і грає
від священного Кремля
по незрушний мур Китаю
наша «русская земля».
В море влийтеся велике:
в нього з шумом понесуть
воду всі слов’янські ріки,
що ще нарізно течуть.
Вас, лиху, обдерту зграю,
вас, бурлаків і нетяг,
що на чужині чекає?
Шлях циганів і бродяг?
У роки страшні, жорстокі,
в порожнечу мертвих літ
відлунають ваші кроки,
розіб’ються об граніт.
Що ви зорите в тумани,
все ждучи тих кораблів,
що везуть за океани
до чужинних берегів?
Батько Сталін вас вітає!
Вас, як мати немовля,
кличе «родина святая»,
кличе «русская земля»!»
Змовк він і повів очами,
наче колом все обдав,
і в оту округлу раму
натовп весь учаклував:
«В соціалістичнім раї
є ялинка, є кутя.
Вам я розчиняю браму
в розмаринове життя.
Заповняйте лиш анкети:
чим твій пращур торгував?
чи твій батько еполети
за царя носив? чи знав,
хто був Сакко і Ванцетті?
і чи діда трапив шляк?
чи сестра була в балеті?
чи у бабки був пістряк?
чи боровся за совети
кумів наймит, твій свояк?
чи дядьки були «кадеты»?
чи носив ти лапсердак?
чи ти жертвував монети
в пам’ять Рози Люксембург?
як назвати у сонеті
наш колишній Петербург?
що робить, щоб карапети
знали, де зимує рак?
вміститься в ядро комети
міжпланетний концентрак?
хто готує у секреті
(чи горила, чи макак?)
революцію на Креті?
може пропаганди брак?
як задмухати в кларнети,
щоб розтрясся Зодіак
і змішати силуети
у всесвітній кавардак?
як зробити, щоб сервети
в нас були й щоб добрий смак
прищепили нам естети,
щоб совєтський молодняк
не псував усі клозети,
щоб із кадрів посіпак
повиходили кадети,
щоб були зі злодіяк
і жандарми, і корнети,
які носять порттабак,
і совєтські баронети,
щоб ввійшов у моду фрак?
де набрати нам лямети
(бо маршалів – як собак)?
в кого є які кебети?
хто розводить пастернак?
а хто пише тріолети?
хто з вас думає і як
потрощити цю планету?
хто з вас піп, а хто батрак?»
Як Самсонова Даліла,
що лягала горілиць,
в душу лізе він без мила
і бадає таємниць.
І питає ще: «Чи згода?
Їдемо на курултай,
що єднає всі народи
від Уралу по Алтай?
Тут роки страшні й жорстокі
і пощерблений тридент,
там – зійшла «зоря востока»,
що освітить континент».
Всі немов би скам’яніли.
Не слова, а чистий мед.
Та крізь натовп преться сміло
чолов’яга наперед
у жакеті, що від тети,
у полатаних штанах,
у підтоптанім кашкеті,
у подертих постолах.
Глянув я на чолов’ягу
з подивом: бродяга цей,
то ж був той козак-нетяга,
чичероне мій Еней.
Загорілий, сіроокий,
битий вітром, наче глід,
став зухвало – руки в боки –
і дає вже відповіт:
«Це вам роки страшні, жорстокі.
Вам Стенька Разін і Єрмак.
А нам – поля й степи широкі,
і у полях рожевий мак.
Вам – комсомолки: личко в пудрі
і «папіроска» у зубах;
а нам колись філософ мудрий
накреслив свій мандрівний шлях.
Вам завірюшна ніч – відрада.
Не тішить вас гарячий день.
А нас Сковорода провадить
у «Сад божественних пісень».
Палаци вам, а нам – левади.
Вам скутий кригою Сибір,
страшні пиятики й бравади.
А нам – надгорній спокій зір.
Кохайтеся в татарській волі,
в розпусті лютої орди.
А ми підем шукати долі
зі співом: «Господи, гряди!»
Вам обшири, що кров’ю змиті,
а нам – розмаяні жита,
простір безсмертної блакиті
і сонця повінь золота.
Вам зрадницькі і темні змови
і самозванці-штукарі,
Отреп’єви і Пугачови,
що повиходили в царі.
А нам Данилова корона,
протоптаний варягом слід,
і Ярославові закони,
і Мономахів заповіт.
Вам хвиля намулу і бруду
приблуду винесла, який,
кавказьку давши вам полуду,
сів задом на престол святий.
А ми воліли закопати
гетьманську булаву й бунчук,
аніж безславно їх віддати
комусь до розбишацьких рук.
Солдатська пісня вам весела
і аракчеєвський режим,
потьомкінські атрапні села
і мертвий міф про третій Рим.
А ми в пісні вкладаєм тугу
за вербами, які шумлять,
викохуючи ту потугу,
в якій повстане наша рать.
Опричники царя Івана,
що кермували іспокон,
невільничі вам каравани
женуть у дальній Усевлон.
Вам дикий дух прадавніх ханів
і каторжний, харпацький рай,
якого вигадав Стаханів,
і мур, яким обдавсь Китай.
А нам неїжджені дороги,
повільний темп, бо драбиняк
воли нам тягнуть круторогі,
які бредуть собі сяк-так.
То якось до святинь далеких
доїдемо або дійдем.
Рим, Царгород, Париж та Мекка,
що владно ваблять нас, – не Кремль.
І нам, паломникам на захід,
затрублять сурми золоті,
що князем славу рокотаху,
коли ми станем на меті».
Не чекав такої я промови
від нетяги-пустуна,
бо не сподівався того слова
від Енея-жартуна.
Ще додав він: «Істину священну
проголошував Христос,
і за правду, щиро ізреченну,
радо я піду на стос».
Оплески ту річ його вітали,
а майор сердито встав,
з гордим виглядом Сарданапала
крок до авта спрямував.
Згас, мов лампа, в серці хитрий замір,
він до лімузини сів,
а навколо знявся свист і гамір,
і розлігся спів.
Та мотором лють загуркотала.
Рушив він – із пліч гора,
і ще довго, ніби дзвін метала,
вслід лунало: «»
Примітки
Если крикнет рать святая – з поезії «Гой ты, Русь, моя родная…» (1914 р.) російського поета (1895 – 1925).
воду всі слов’янські ріки – натяк на відомі рядки з поезії О. Пушкіна «» (1831 р.)
Славянские ль ручьи сольются в русском море?
Оно ль иссякнет? вот вопрос.
хто був Сакко і Ванцетті – трьох чоловік у США, страчені в 1927 р. В СРСР були проголошені комуністичними святими, борцями за «ідеали».
кадеты – скорочення від «» (російська політична партія, знищена більшовиками).
чи носив ти лапсердак – тобто чи ти не єврей. Небезпечне на той час запитання!
Люксембург Роза (1871 – 1919) – , в СРСР вважалась комуністичною святою.
Стенька Разін – Селянської війни 1670 — 1671 років у Московському царстві, в СРСР вважався національним героєм.
Єрмак – , ватажок походу на Сибірське ханство у 1580-х роках, в СРСР вважався національним героєм.
Отреп’єв Григорій († 1606 р.) – , що став московським царем під іменем Дмитра, сина Івана Грозного.
Пугачов Омелян (1742 – 1775) – селянської війни в Російській імперії у 1773–1775 рр., видавав себе за покійного імператора Петра 3-го (але імператором не був, тут Ю. К. гіперболізує).
Данилова корона – в 1253 р. волинський князь Данило Романович як король.
Ярославові закони – , кодекс законів 11 – 12 ст., найдавніша частина якого, мабуть, належить Ярославу Мудрому.
Мономахів заповіт – власне, «», складене бл. 1109 р. і вписане у Лаврентіївський літопис.
приблуду винесла – тобто товариша (1879 – 1953).
аракчеєвський режим – за імператора Олександра 1-го, у 1815 – 1825 рр., граф (1769 – 1834) був у великій силі, фактично керував державою.
потьомкінські атрапні села – під час поїздки імператриці Катерини 2-ї до Криму в 1787 р. правитель південної України Г. О. Потьомкін наказав будувати (де будинки мали тільки одну стіну, звернену в бік, де їхатиме начальства), щоб зробити враження процвітаючої країни.
міф про третій Рим – , сформульована в 1523 – 1524 рр. у посланнях псковського ченця Філофея до великого князя Василя 3-го.
Опричники царя Івана – діячі , запровадженого в 1564 р. царем Іваном 4-м. Опричнина виявилась не здатною ні до чого, окрім страт «ворогів народу», і була ліквідована самим царем у 1572 р.
Усевлон (Управление северных лагерей особого назначения) – одна із назв в СРСР.
Стаханів () Олексій (1906 – 1977) – комуністичний святий в СРСР, який буцімто перевиконував норми видобутку вугілля.
князем славу рокотаху – вираз зі «Слова о полку Ігоревім».
Сарданапал (, 7 ст. до н. е.) – цар Ассирії, переносно – жорстокий правитель, тиран.
Подається за виданням: Клен Ю. Твори. – Торонто: Фундація імені Юрія Клена, 1957 р., т. 2, с. 266 – 274.