18
Іван Корсак
Калнишевському з Мацієвичем не судилося більше зустрітися, але тодішня розмова не раз спадала на гадку Петрові. Пригадалася йому і як повертався з коронації в Україну.
– Що ж воно буде, владико? – питав Калнишевський у митрополита. Двоє старих людей, яким повернуло на сьомий десяток, один сивий, а другий облисілий, гомоніли притишено, аби їхня балачка чужим вухам не дісталася. – Немає великого добра в Україні, та й тут повітря мені не до шмиги…
Калнишевський повів носом так, мов те повітря, що невідь-чим пахло, якраз було його головною морокою.
– Світлі пасхальні дні, видавалося б доброта і умиротворення на душу лягти мали, та добре слово… Аж іде вчора мені назустріч п’яний, як чіп, спотикаючись та падаючи, і кричить через вулицю, забачивши знайомого: – Христос воскрес… твою мать! Я аж перехрестився, – і Калнишевський поклав на себе хрест, мов те видиво якраз було перед очима.
– Не знаю, Петре, – митрополитові спали на пам’ять інші гіркі випадки, бо не засиджувався на місці, об’їздив чимало парафій ростовською і ярославською землею. – Бог покарав за щось Росію…
– А в нас кажуть, що то царевич Олексій прокляв синовбивцю Петра І, і помираючи пророкував: «За тебе Бог скарає всю Росію».
– Хто зна, може й спало прокляття на землю цю через того, що сина відправив у могилу, а в сповіді замість «Веруешь ли?» замінив на «Пьешь ли?» – Арсеній передихнув, кволим було здоров’я, сибірські мандрівки досі взнаки давалися. – Та, гадаю, не на одному лише виродкові-імператорові вина… Відповідальні перед Господом і цим людом всі ті, кого називають «цвітом» – освічені, сановні, вчені мужі, душпастирі. Бо то з їхньої тихої згоди, нерідко підленької користі, народ споюють, за худобу тримають. Мало того, люду тлумачать, що він найліпший і найхоробріший, не до ремесла його та плуга готують, а до розбою та воєн. А далі все просто: в сусіда хата біла і наїдків у тій хаті повно, він безсердечний, хоч і нажив мозолями, та не ділиться з тим, хто у шинку гуляв; іди, кажуть тому людові, забери все, що у білій хаті, воно таке ж і твоє… Ще й душпастиря змусять благословити розбій. І нема нікого серед того «цвіту», ані придворних, ні серед вчених мужів, щоб розбій назвав розбоєм, а голодному люду пояснив: тобі дістануться крихти, здобуте ж у розбоях і війнах дістанеться ненаситному сановитому. Так пограбувавши одну чужу хату, нацькують на другу-третю, і повторюється це без кінця…
– Не може так безкінечно бути…
– Та не хотілося б… Але в цьому людському вариві витворитися здатне ще гірше. Саме час прийти новому Чингіз-ханові, не важить – у штанях він буде чи спідниці, і поведе він тоді поруйнований вщент народ, голодний і озвірілий люд, куди перстом укаже. І людність повірить тому Чингіз-ханові, ба, навіть славитиме його, монументи-пам’ятники возводитиме. Ця імперська чума заздрості і розбою лихіша самої чуми, бо заразна хвороба така не гине ні в мороз, ані на сонці, і як прибере Господь Чингіз-хана, то прийде ще якийсь там Батий, і все піде на круги своя…
– То що ж нам робити, владико? Невже Батия чекати?
Калнишевський тамував несподіване роздратування, та йому те погано вдавалося. «Добре митрополитові розмірковувати зі своєї неблизької кафедри, – подумав із серцем. – Член Синоду, самій імператриці може впоперек слово сказати… Спробував би на моєму місці: з одного боку палахкотить полум’я над оселями від татарських набігів, з іншого – Польща кривим оком накидає, з третього – російський сановник жадібною лапою тягнеться, ще й люд невідь із яких країв, як у мокре літо хмарами комарня, обсідає».
– Добре там, Петре, де нас немає, – розсміявся митрополит і Калнишевський не помітив навіть, що відповідав він на невимовлене вголос. – А робити… Молитися і просити Божого благословення. А ще господарювати. Всевишній дарував козацькому людові благодатну землю, то невже чекаєте, що він поштою пришле розпорядження облагородити її, аби замість ковили жито-пшениця шуміли? Бог скрижалі дарує не кожен день… Чи ждете, доки людність, що щастя не мала, не вміла здобути на своїй землі, заселиться на твоїй?
Запорізький зимівник | Хутір Війська Запорізького на Дніпрі. Фото. 1916 р. |
За дорогу додому багато передумав Калнишевський, зважував сказане їжакуватим митрополитом, спершу сердився в думці на нього, а коли охолов, то став розмірковувати, що справді треба не згаяти час на господарстві. З-поміж самої запорізької братії є охочі, втомившись походами, нарешті оженитися – чого ж їм не допомогти завести свої хутори? Навіть є нежонаті, що залюбки порпатимуться на землі. Зимівники завести на річці Самарі, хай садять собі садочки, коло вуликів клопочуться. З півтисячі таких зимівників заснуватися може. І селяни з Гетьманщини, Слобожанщини нехай осідають, навіть утікачам із польської України не слід боронити. Тут їм не накинуть непосильних податків та інших повинностей. Січових козаків зараз далеко за десять тисяч, а разом із тими, що у паланках, то й до двадцяти набереться. А ще ж парочка-друга тисяч жонатих козаків, що живуть на своїх зимівниках і слободах. Селянського люду, певне, тисяч сто п’ятдесят, а всього в Запорізьких Вольностях, певне, таки двісті набереться – то ж яка сила… Буде кому землю свою причепурити.
Хиталася-вигойдувалася карета в неблизькій дорозі, дивився Калнишевський на поля й переліски за вікном, та немов їх не помічав – все хотілося зазирнути наперед, через роки, все хотілося побачити, як сади зашумлять та вулики заклопотано гудітимуть.
Та розхазяйнуватися вельми йому тоді не довелося. Вдома ж його чекали не вулики – гуділа старшинська рада.
– Маєш покласти булаву, Петре. Не сподобався ти чомусь Катерині, – опускали очі старшини. – Добрий ти чоловік, і отаман славний. Та не на часі гнівити імператрицю.
Булава похідна. XVII – початок XVIII ст.
Мовчки поклав булаву Калнишевський. Хотілося було казати: чого ж турбували мене, старого, як голод підступав до Січі, а тепер уже не треба він? Та не сказав, тільки подякував і вклонився на всі боки.