Основання Скита
Антін Могильницький
«Слухайте, браття! Літ сорок за мною,
Як тут облік-єм іночеські шати;
Вік мій хилиться, вже над гробом стою,
Леда день, хвиля, треба світ лишати.
Була літопись, але десь пропала,
Що з неї тямлю, не можна в гріб брати;
Чув-єм від предків – що пам’ять сховала,
З собов не візьму, лучше вам то знати!
В віках, коли ще галицькі країни
Євангелія світлом не сіяли,
Честь Перунові і Ладі богині
Дністра сусіди в гаях віддавали.
Но межи Слави племена язичні,
Як смуги світла скрізь хмари розляні,
Вже приносили родини розличні
В церквах честь Богу вірні християни.
Тоді полокав Дніпер-Славутиця
Тінь святой Лаври і святі печери.
Золотий Київ, русинів столиця,
Була колисков Христової віри.
А як шле сонце лучі золочені,
Щоби докола пітьму розганяли,
Розсилав Київ іноки учені,
Щоби Христову церков розширяли.
Коли князь мудрий, Ярослав Великий,
Умножав возраст в іночеськім чину,
Отець Пахомій і брат Йоаникій
Йшли на покуту за якусь провину
Через розличні племенні язики
На проповідь – геть в галицьку країну.
Тоді ігумен, блаженний Антоній,
Води начерпав в печерській керниці,
Наповнив нею боклаг просторонний,
І так іноків виправив з столиці:
«Благословлю вас! Ідіть в божім миру!
Спішіть Христово стадо умножати,
Несіть потіху, несіть праву віру
І до палати і низької хати!
А де прийдете до чистих вод здрою,
Наповніть ними таку саму міру;
Єсли на вазі переважать мою,
Там закладайте угли монастирю!»
Святе було їм ігумена слово!
Бо послушенство величить іноки,
А серце, Богу служити готово,
Сокола крилом в’оружало кроки.
Святе було їм проповіді діло
І апостольства світлий вінець слави,
Злегшало праці, труди холодило,
В росу зміняло піт лиця кервавий.
Як спішать женці к золотому жниву,
Хоч сонце шкварить, і жнуть в лиця поті,
Щоби ся колос не витряс на ниву,
З стебла не випав і не згинув в сльоті,
Так вони труди довгої гостини
Знесли і голод і студінь і спеки;
Змірили стопов пространь України,
Потім Поділля ровені далекі,
Обійшли кругом червенські городи
І Теребовлі й Перемишля межі,
Древлян, дулібів і бужанів роди,
Аж на Дністрове зайшли побережжя.
Всюди їх хлібом і сіллю гостили,
І світлиць двері стали їм отвором,
Бо з гостинності батьки наші слили,
Но негостинних – і згадати сором!
А правду тую приповідь доводить:
Що «з гостем разом Бог до хати входить!»
Не обійшлося й без вражих насилій,
Но з Богом йдучи збороли пригоди.
Хрест возвишали, честь богів зносили,
Важили з своєв по дорозі води.
Не раз сльозами зайшла їм зіниця,
Як враждували на них вороги.
Як жодна річка, потік і керниця
Не достарчала води до ваги!
Недоля вже їх ослабляла віру,
Гадали в-преки ігумену свому,
Що не заложать нігде монастиру,
Мусят голіруч вернути до дому!
Але хто з Богом, Бог з ним! і в дорозі
Діла слуг своїх і замисли знає,
В кожнім грудей тху, в кожній ока сльозі
Чисте їх серце й потреби читає.
Хоть не до разу приходить до скутку
Діло, зачате для божої хвали,
Не вкриє стидом, не занурить в смутку,
Не дасть, щоби-сьмо на силах упали!
І як з малої іскорки пожога
Великі села, міста пожегає,
Так річ маленька, але з руки Бога,
До діл великих чудно помагає.
Іноки наші путь свій продовжили,
По руці правій мавши сині гори,
Побіч з Дністровим ложищем гостили
Помежи сигли, опілля і бори.
Аж там, де дочка Бескидів, Лімниця,
З Дністром злучає кришталеві струї,
Простерся Галич, Підгір’я столиця,
Повітав гостей, прийняв в нідра свої.
Примітки
Подається за виданням: Твори Николи Устияновича і Антона Могильницького. – Льв.: Накладом товариства «Просвіта», з друкарні Наукового товариства ім. Шевченка, 1913 р., с. 400 – 403.