Внутрішнє упорядкування Блаженного Каменя
Антін Могильницький
На сушенину і всякий добиток
Мали при хатці саморідний спряток:
Глибоку яму в плити скалубині,
Много певнішу як багачів скрині.
Вже би якось ся перебуло голод,
Але що буде, як прийде зима?
Як до хатини завітає холод,
А тут ні дверей, ні печі нема!
Ба, і стіна ще четверта бракує,
А осінь вже ся до зими хилить,
Що ж, як шаруга з морозом подує
І сніженицев день білий затьмить?
Хто Бога просит, з розуму не збочить,
Поможуть руки, доки ще живі,
Тут урве трохи, там знов надторочить,
Преці дасть розвід своїй голові.
Не мали бідні іноки сокири,
Щоби як-небудь захистити діри
І поробити від вітра загати;
При тім ні свердла, долота, ні пилки,
Щоби при вільнім проході на двір
Поприбивати з кимаччя одвірки
І припустити хоть леда запір;
Але в пригодах, де біда докучить,
Сама потреба нас розуму учить;
А де ся навіть нікому не снило,
Мала причина зродить важне діло.
Мав Йоаникій ножик на припоні,
Правда, маленький, скрив би ся в долоні,
Тупий на вістрю і не здібний, хіба
Часом м’якого укроїти хліба.
Ним для потреби, потягши на брусі,
Різали пруття зарінкове в лузі,
Кілля, ліщину, де можна, ламали,
А свидовате сподом підтинали.
З того дві ліски сплівши на загату,
Від простогону захистили хату,
По середині вузенькі ворота
Примкли, гей дверми затулок із плота.
Що пліт не годен вітер-студінь сперти,
Мусіли луб’я з лип, смереків дерти,
З іви, лозини ужевки крутити,
І тим як шкіров загату обшити.
Мхом, що вкриває береги і яри,
Позамикали щілини і шпари,
А що кіл в камінь не дасться забити,
Дали підпори з спорих куснів плити;
Ще доробили замок до запору,
Зав’язку з лика і кілок з запрути,
Щоби хоч трохи двері прищепнути,
А так вже хата готова з надвору.
А в середині ж? Все тото, без чого
Ані чернець ся обійти не може,
З матеріалу зробили одного:
Стіл, піч і лави, полиці і ложе,
З саморідного божого створіння,
З куснів опоки, з твердого каміння.
Стіл – спорий камінь в самій середині,
Піч – чтири плити при самій керниці,
І лави з того ж, вище в скалубині
На кожний спряток вигідні полиці.
З шувара перів поплели рогожі,
Сітник мочарний пов’язали в мати,
Тверде рогожев застелили ложе,
Матами вкрили стіни від загати.
А щоби зм’якли тверді скалів брили,
Мхом і сухим їх листям пристелили.
На столі хрестик, знамя оборони,
Що го Пахомій тут приніс на шиї;
На стіні побіч чудовні ікони,
Тут Спасителя, там Діви Марії,
А яко знамя вірного звичая
При них ще образ отця Николая.
Все в пошанівку, і боклаг і книги,
Рясно з васильку зв’язане кропило.
Щоб ним прогнати рибака набіги
І посвятити кожне нове діло.
Щоби прагнущі з чудовного здрою
Не пригорщами черпали напою,
Де з скла і глини начиння не видко.
Черпачка з тикви була піянетко.
А щоб в потребі вогонь розложити,
На чтирьох брилах широкої плити
Сухі деревця одно в друге терли.
Потім з порохні губки си надерли,
З старого бука наламавши чиру,
Скалку кремінну злупали під міру,
А тупим боком ножика із сталі
В кожній потребі огня си кресали.
А при тій ватрі щоденні приправи
Пекли на грані, на каміннім крузі,
Або не мавши вареної страви,
Замість в горняті – пряжили що в спузі.
Тим могли прикрий голод покоїти;
Але як люта потисне зима,
Чим тоді грішне тіло приодіти,
Коли крім свити ні руба нема?
Але той Промисл, що живив їх щодень,
Щоби котрий з них з голоду не згинув,
На тверду зиму і на люту студень
Приобрів нагим теплу одежину.
Примітки
піянетко – мале начиння до пиття.
спуг, спуза – гарячий попіл.
Подається за виданням: Твори Николи Устияновича і Антона Могильницького. – Льв.: Накладом товариства «Просвіта», з друкарні Наукового товариства ім. Шевченка, 1913 р., с. 437 – 440.