16. Піп доносить на Коломійця
Олександр Кониський
Коли чиї найбільш пішли тепер прахом мрії і надії, так іменно попові: ланок – немов той вазон, винирнув у нього з-під рук. А був він так близько! Тільки Олешка на Сибір – і козарський ланок у Кузьминих руках. Отже, ота губернія вирвала у Кузьми з рук ланок. «Та ще тепер і Олешко, – думав собі Гречаний, – набереться смілості, ще більш глумитиметься з людей». У голові Гречаного повстали роєм нові думки.
– Се все так накуйовдив Коломієць, – говорив він Передерієві, – він поглумився з нас; у нього там в губернії якась рука є, він вступився за Наума. А чи тямиш ти з якої речі?
– Одним миром мазані, – відповів Передерій.
– Усі ми одним миром мазані, та не всі ж такі баламути. Я тобі давно кажу: треба стерегтися того духу…
– Та й стережемося.
– Не бачу сього я: як се «стережемося», коли Коломієць пускає між людей той дух.
– Може, й так.
– Не «може», а певне, що так. Раджу тобі пильнувати ліпше та прислухатись, просочити, чому напучує Коломієць людей? Чого в нього цілу зиму збиралися парубки в школі по вечорах?
– Не самі парубки, ходили й жонаті, навіть і я раз заходив; книжки він читав, а люде слухали.
– Еге, книжки, а які книжки?
– Про те не скажу! При мені щось про жука читав, та я гаразд не розібрав, що він там про нього твердив… а більш не знаю що.
– А я знаю…
Небавом отець Кузьма поїхав до повітового міста; якась там у нього справа була і до благочинного, і до ісправника, і до інспектора народних шкіл.
А тижнів за два приїхав у Горбанівку ісправник, розпитувати, нащо Коломієць збирав у школу зрослих людей і про що розмовляв з ними?
Саме на Трійцю [80] прийшов до Коломійця приказ переноситися в інше село.
«Що воно за морока отсе, – думав собі Коломієць, – за що земці не злюбили мене? За що другий вже рік турають мене з села в село?»
Так би ніхто й не тямив причини, коли б попадя не проговорилася Насті та не натякнула, що не слід Ілії вступатися за Олешка.
– Так се нам за те? – спиталася Настя.
– Авжеж, за те; се я запевне відаю від самого інспектора.
Небавом, як скінчився в школі іспит, Коломійці рушили з Горбанівки. Олешко, провівши їх, вернувся до корчми.
– Давай, Мошку, чвертку! – мовив Наум і, взявши повну шклянку горілки, проковтнув її одним заходом.
– Ну, Мошку! – мовив Наум. – Не забув про нашу умову?
У Мошка аж очі заблищали.
– До Покрови, ще далеко, – відповів жид.
– Не твоє діло; не ти змилив слово – я. Купуй тепер і ланок, і грунт, і хату!
Мошко не зразу поняв віри; йому здавалося, чи не привиджується кому Олешків голос.
– Ви шуткома? – спитався він у Наума.
– Не до того мені, щоб шуткувати! Кажу – купуй!
З’єдналися… Олешківська земля була предківська, козача, і по закону йому не можна було її прямо продати нікому – опріч козакові. Але на се є об’їздки… Мошко взяв з Наума не купчу, а векселі. Олешкові землі пішли на ліцитацію. Купив її Мошко за свої векселі…
Примітки
80. Трійця – назва релігійного свята п’ятдесятниці, відомого на Україні як «зелені свята».
Подається за виданням: Кониський О. Оповідання. Повість. Поетичні твори. – К.: Наукова думка, 1990 р., с. 206 – 207.